onsdag 8 december 2010

Sörensen " Hur stort som helst"


( FOTO DANNE PETTERSSON/JARNKAMINERNA.SE)

Han förväntade sig bara ett par byten – lika bra att köra järnet direkt då, tänkte Marcus Sörensen och gjorde sitt livs första elitseriemål i andra bytet i debuten.
– Jag hann inte tänka så mycket, jag bara körde, säger Djurgårdsjunioren med ett skratt.

18-åringen toppar poängligan i J20 Super Elit Norra med 11 mål och 21 assist, det vill säga 32 poäng på 24 matcher.

(Sörensen klappas om efter första målet. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Inte så konstigt då att han gick direkt på målet när han väl fick chansen.
– Fimpen spelade in pucken till mig, jag touchar den lite grann, sedan touchar pucken på Luleåbackens (Niinimaas) klubbskaft. Men mål som mål, he, he, berättar Sörensen.

Känslan när du förstod att det var mål?
– Jag visste inte var jag skulle ta vägen! Det var fantastiskt när jag såg att pucken gick in. Sedan blev det en målgest även om den blev lite misslyckad… jag gick ner på knäet och gjorde väl någon gest med handsken. Fast i jag är normalt inte den som gör målgester, har nästan inte gjort en enda i hela mitt liv, ha, ha.

Bra läge att slå till med en nu då…?
– Jag vet inte var den kom ifrån. Det var väl att jag hade så mycket energi! Sedan kom det som tur var en sarg där så jag inte gled runt på isen så länge, ha, ha.

Att det skulle bli spel fick Sörensen veta först samma dag som debuten.
– Jag tränade med a-laget dagen innan då sa de att jag kanske skulle spela, sedan blev det klart under matchvärmningen på morgonen.

 ( FOTO DANNE PETTERSSON/JARNKAMINERNA.SE)


Känslan när du klev in på Hovet?
– Åh den var helt obeskrivlig! Jag var lite nervös innan men när jag kom in på introt så kändes det hur stort som helst. Precis när man kommer ut där på isen så ser man bara hur mycket folk det är och då vill man bara spela så bra hockey som möjligt.

Sörensen fick hela 11.39 i istid, J20kompisen Mika Zibanejad fick 14.00 minuter det är mycket i en debutmatch.
– Men det var inget jag hade väntat mig alls. På morgonen sa de väl att du får kanske två eller tre byten så ta vara på dem och det var så jag tänkte också, att jag har bara de här bytena, de ska jag ta vara på ordentligt.

Sörensen tränade med A-laget under onsdagen också och eftersom Mathias Tjärnqvist inte kommer till spel kommer Djurgårdsfansens nya favorit att vara med i båset ombytt. Sedan hur lång istid det blir då, visar sig då.

– Jag tror det kommer att kännas lite lättare då, för nu har jag spelat och vet hur det är.

Vad hade du väntat dig av spelet inför matchen?
– Jag förväntade mig att allt skulle gå snabbare, att alla skulle vara starkare och så och efter matchen så kände man att det var precis så. Det gick fort, man måste jobba hårdare och sedan när man har publiken i ryggen så känner man att man har hur mycket energi som helst, energin tar inte slut då. Sedan var det mycket hårdare passningar, rakare spel och svårare att hålla i pucken längre samtidigt som det i vissa stunder kändes som att man har mer tid när backarna inte kliver på. Här kliver de på när de är säkra på att det behövs, i J20 så kör man bara, säger Sörensen.

(FOTO ANDREAS GRANDIN)

När han ska beskriva sig själv låter det så här:
– Jag är som vilken 18 åring som helst, det enda jag håller på med är hockey och att gå i skolan. På fritiden gör jag inte så mycket, är mest med familjen och min flickvän.

Han är dock ingen Djurgårdsprodukt utan värvades till klubben från SSK inför säsongen.
– Jag har bott i Södertälje i hela mitt liv, sedan flyttade jag till Huddinge med mamma för tre veckor sedan.

Varför bytte du?
– Jag kände att jag ville gå vidare och utvecklas som spelare och då kom Djurgården in i bilden. Det var inget jag hade väntat mig så jag blev bara glad när de var intresserade, det är en proffsig klubb så det var inget att tveka på.

Hur fick ni kontakt?
– De hade kontaktat min agent redan under säsongen sedan hade jag väl sagt till honom att jag vill ta nästa steg och då blev det att jag kan ta det i Djurgården. Sedan var det nära hem, det var bra för då behövde jag inte flytta hemifrån. Och så ville jag spela i ett av Sveriges bästa juniorlag och det har jag fått göra nu.

Djurgårdens J20-lag är toppar överlägset J20 superelit norra. Man har 15 raka segrar och har 15 poäng ner till tvåan Skellefteå (som har en match färre spelad). Och varför det går så bra, det vet Marcus Sörensen:

(FOTO JOHANNA PETTERSSON)

– Vi har så många individuellt skickliga spelare och så har vi en tränare som bygger ihop laget på ett jättebra sätt plus att vi har ett spelsystem som räcker långt. Det känns som om vi har vissa saker som andra inte har, det finns lite ord som vi använder inom juniorerna men de vill jag inte avslöja här.

Och när vi snackar vinnarskalle… så visade både Sörensen och Zibanejad just det i sina elitseriedebuter:
– Det kändes skönt. Jag och Mika kom in med 15 vinster i ryggen och var bara sugna på mer.

Lite extra tändning blev det så klart att få spela inför 7 212 personer på Hovet istället för de blott 78 personer som såg J20 laget spöa Björklöven med 13-0 i söndags i samma arena.

– Det blir STOR skillnad. Och nu kände man verkligen att publiken gör riktigt mycket. Är man trött i ett byte så hör man klacken och då bara fortsätter man att kriga fast man egentligen är helt slut. Det är kul! Man tänker inte så mycket på publiken i spelet (ute på isen) men när man är trött i båset så hörde man dem och då ville man bara in och spela ännu mer!

Favoritramsa?
– När alla hoppar i klacken, säger Sörensen.

Eftersom Djurgården dras med skador och Patrick Cehlin och John Norman ligger väldigt bra till för en JVM-plats så kan det hända att Sörensen får vara med borta mot SSK den 28 december. Och det vill han väldigt gärna i så fall.

– Det vore jättetrevligt att få spela mot SSK, min gamla klubb. Det vore kul att få komma hem till Södertälje och visa upp sig och visa att man har utvecklats också.


13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är imponerad av hans spel. Hoppas att man får se honom många gånger framöver!

Zack sa...

I morgon avgörs om Nils Ekman kommer att kallas till Gävle Tingsrätt som åtalad för misshandel efter Silfverberg-incidenten. Det borde du uppmärksamma tycker jag. Kan Dif verkligen ha en spelare med ett misshandelsåtal i truppen? Vad säger huvudsponsorn?

Thomas sa...

Zack din pajas, vad är du ute efter? Att Ekman ens blivit anmäld är oerhört patetiskt, att fjanten till åklagare valt att gå vidare med anmälan är ännu värre, det kommer inte bli något av det där! Kryp tillbaka från den sten du kom ifrån!

Marie Hallman sa...

Anonym: jag har inte hunnit se reprisen än men jag ska kolla, verkar vara en riktigt bra lirare.

Zack: nej men så där går det inte till. I morgon ska åklagaren avgöra om anmälan ska avskrivas eller prövas vidare. Till att börja med. Jag tycker att hela anmälan är pinsam, finns klart viktigare saker för polisen och åklagare att lägga tid, pengar och kraft på. Och jag tror huvudsponsorn har full koll på att det rör sig om en slashing i en hockeymatch och inget "misshandelsåtal" av normal art.

Thomas: ja det är fånigt men det räcker så.

Stockholmare sa...

Marie, man måste få kalla anmälan för patetiskt och den som anmälde för fjant. Vad är det för stämning du försöker skapa här egentligen? Att snäsa av någon genom att säga 'det rätter så' hämmar yttrandefriheten.

Marie Hallman sa...

Stockholmare: Klart man får säga just att anmälan är fånig och anmälaren patetiskt men det känns så onödigt att lägga till saker som " Kryp tillbaka från den sten du kom ifrån!" Tycker jag. Jag kanske är en tönt men jag har lite svårt för när det blir personangrepp också. Har svårt för den (tycker jag onödigt) hårda tonen. Sån är jag.

Zack sa...

Thomas: Pajas kan du vara själv. Jag säger bara två gånger 5-2. Kom tillbaka när ni vunnit några derbyn, där ni inte lämnat matchen långt innan den varit slut så kan vi snacka.

Dulee Johnson stod anklagad för våldtäkt trots få vittnen och friades mycket riktigt. Trots det gick huvudsponsorn bananas och yrkade på avstängning och uteslutning av honom.
Nils Ekman försökte slå armen av en helt oskyldig snubbe inför mer än 5000 vittnen. Solklar misshandel. Det är inte första gången Ekman beter sig illa. Minns hans överkörning av Henrik Lundqvist för några år sedan också. Vore på sin plats tycker jag att ge honom en rejäl näsbränna och vad vore bättre då än att hamna inför rätten. AIK:s huvudsponsor ville ju inte förknippas med spelare som hamnar i tingsrätten. Om Nisse också hamnar där tycker jag det verkligen är en relevant fråga om Difs huvudsponsor också gillar att synas i det sammanhanget.

Anonym sa...

Zack - man måste nog vara en p***d AIK-are för att tycka att Ekmans slashing ska prövas i domstol.

Marie Hallman sa...

Stockholmare: var inte meningen att snäsa av för övrigt, tycker bara det är synd när tonen blir hård som sagt. I övrigt håller jag ju med thomas, i sakfrågan.


Zack: Det är ju en jäkla skillnad på att vara misstänkt för våldtäkt och innan dess ha varit misstänkt för alltifrån rattfylla till hustrumisshandel (som Dulle, orkar inte räkna upp allt här) till att ha delat ut en slashing under en match.

Eller vill du på fullt allvar se nästa AIK:are som delar ut en ful slashing eller ett tjuvnyp inför rätten också? Nä, så klart inte.

Låt polisen sköta sitt och hockeyn sitt, tycker jag.

114 sa...

Alla i Djurgårn stöttar Nils Ekman till hundra procent. Att gnaget haft åratal av problem med en knasig fotbollslirare men inte kunnat ta tag i sina problem förrän nu påverkar inte det till 1%. Deras relation till sina sponsorer har heller inget med DIF att göra.

Så nej, dina frågor är inte ett dugg relevanta Zack. Ditt enda intresse i det här är att försöka röra upp en stämning för att skada DIF. Provokatör eller troll som det brukar heta på internet är ditt riktiga namn. Schas nu.

Anonym sa...

Exakt. Diskutera Sörensens fina insats och framtid här istället. Det är ju trots allt om honom artikeln handlar.

Thomas sa...

Zack, det var skönt att du kom in och gjorde bort dig själv, sen att du var sork borde jag nästan ha fattat.

Droppar den här diskussionen nu.

Tack för en bra blogg Marie!

Marie Hallman sa...

114 håller med, självklart visar de sitt stöd här. Det enda märkliga i hela historien är ju att åklagaren ens har gått så här långt, han borde ha lagt ner skiten direkt.

anonym: jupp

thomas: ja det blir mest fånigt att ens diskutera. Tack själv thomas för att du läser :0)