torsdag 11 november 2010

Helenius: "Jag är oerhört ångerfull"

Fick ett pressmeddelande från SSK.
Hoppades på en kul värvning men mejlet handlade tyvärr om betydligt tråkigare saker.

Nämligen att Riku Helenius har åkt fast för rattfylla. Eller dagen efterfylla är det ju om man ska vara noggrann och det ska man.

Så här står det i pressmeddelandet:

Södertälje Sportklubb har en policy och överenskommelse om att spelarna i SSK ska agera som
professionella elitidrottsmän. I detta ingår bland annat att sköta sin hälsa och alltid vara väl förberedda inför träning och match. Alkoholförtäring i nära anslutning till träning och match är oacceptabelt.


Under matchuppehållet under Karjala Cup hade spelarna i SSK med sina respektive en gemensam
bowling med påföljande middag onsdagen den 10 november. I anslutning till middagen betonades att det var träning på torsdag morgon och med en uppmaning om att det skulle vara en lugn men trevlig kväll. Middagen avslutades vid 22-tiden på kvällen.


Idag på morgonen blev SSK:s målvakt Riku Helenius stoppad av polisen och fick då göra en alkoholtest.
Polisens tester visade enligt Helenius själv att han hade 0,3 promille alkohol i blodet. Riku Helenius hade efter den avslutade middagen gått ut och festat.


− Jag är så oerhört ångerfull och även om detta beteende inte på något sätt går att ursäkta vill jag be
mina lagkamrater, klubben och alla andra berörda så hemskt mycket om förlåtelse. Samtidigt tar jag
ansvar för det jag gjort och respekterar de följder som följer av mitt handlande, säger Riku Helenius.


− SSK har en policy och överenskommelse med alla spelare om att alkohol och idrott inte hör ihop.
Denna policy är central och oerhört viktig för klubben bland annat eftersom spelarna är viktiga
föredömen och företrädare för SSK. Riku har brutit vår överenskommelse och svikit vårt förtroende men ännu värre är att han utsatt andra och sig själv för fara genom att köra bil med 0,3 promille i blodet. Det är oacceptabelt och omdömeslöst, säger Stefan Jonsson, klubbdirektör Södertälje Sportklubb.


SSK känner samtidigt starkt för personen Riku Helenius, särskilt i denna stund då han mår oerhört dåligt. SSK känner också ansvar som klubb och kommer att stötta Riku i denna situation. Riku och SSK har kommit överens om att han tar några dagar ledigt och han kommer under denna tid vara bland nära och kära. SSK kommer vidare att utreda vad som hänt och vilka eventuella påföljder som är aktuella.



Jag har ringt Riku men han ville inte prata, det förstår jag i och för sig. Har full respekt för det.
Själv känner jag bara en stor ledsenhet över det här
Riku är en duktig målvakt och det jag  har lärt känna, en jättego och bra människa.

Det har inte gått riktigt som han hade hoppats på isen så här långt, det vet jag sedan tidigare och ibland kan jag känna att han tar på sig skulden lite väl mycket då det är utespelares missar som har lett till en del mål som han tagit på sig/fått skit för i oförskyllt.

Och så nu detta. Jag gillar verkligen Riku (som ni märker) just för att han alltid tar ett sånt ansvar för sin hockey sitt agerande och jag antar att han gör det samma nu och lär sig en läxa för livet. Känner jag honom rätt så mår han antagligen riktigt illa nu.

Att köra rattfull är aldrig okej. Så är det bara. Men jag hoppas ändå att Riku kan komma igen på isen också trots det som nu har hänt.

(och i förebyggande syfte... om någon till äventyrs har tänkt lägga in nedsättande kommentarer om Riku och eller SSK nu enbart i syfte att spy galla så kommer jag ta bort dem. )

16 kommentarer:

P sa...

Oerhört oansvarsfullt av Hellenius att köra rattfull men det är bra av honom att gå ut öppet och be om förlåtelse till sina lagkamrater.
Jag hoppas att han kommer få ett verkligen kännbart straff för sin förseelse men att han kan glömma, gå vvidare och fortsätta kriga på isen.
/P

Marie Hallman sa...

P: Ja ungefär så känner jag med.

Anonym sa...

Marie, tror du Riku har gjort sin sista match i SSK nu? Med tanke på de tidigare resultaten och nu detta? Vad säger tampa?

Balkan sa...

Varje satans kommentar från Steffe ska du plocka bort om du har någon heder Marie!!!!
Sprider massa skit han inte vet något om och det är fan inte ok.
Du kan inte skriva regler för din blogg som du skiter i att efterleva!

Vi är 7 boys som skiter i denna blogg om inläggen är kvar i morgon. Så dj-a lågt när laget och Riku mår skit!!!

Passa dig Steffe, pajas!

Kjelle sa...

Nu har det drabbat våran klubb.

Inte mycket vi kan göra, det som har hänt har nu hänt, lätt och prata skit om detta efter, men skippa det, NU hoppas jag att SSK gör en egen utredning och även ger Hellenius fullt stöd och hjälp med det som hänt!

Nu äre bara för dig att prata ut med nån, få hjälp, träna hårdare, och in i matchen och visa att det är du som ska stå och visa publiken att du vill vara ssks första kiper! Kom igen!

Svempa sa...

Har du redan ringt till målisen?

Magstarkt Hallman

Anonym sa...

Varför lägger du ut ett pressmeddelande som finns på hemsidan samtidigt?
Mycket märkligt eller törstande efter news på bloggen.

Jätte snällt av dig att ringa till Riku direkt, sånt gillar man verkligen vid en tragedi. Empati och ödmjukhet!

Marie Hallman sa...

Anonym 1: Jag tog bort en av mina egna kommentarer så du får svar igen - ingen aning. Jonsson är väl den som sitter på det svaret och han ringde inte tillbaka när jag sökte honom.



Steffe:
Jag har tagit bort dina kommentarer, inte för att Balkan hotar utan för att jag inte vill sprida de rykten du hänvisar till vidare.

Du undrade vad som krävs för att jag ska ta avstånd från rattfylla. Och jag vill betona att jag tar avstånd från det. Definitivt. Som jag redan har skrivit. FINNS INGA URSÄKTER. Finns aldrig, aldrig, aldrig.
Det är förjävligt att köra på fyllan. Jag har aldrig påstått annorlunda.
Det är aldrig okej med vare sig första eller andra eller vilken gång det nu kan vara som en person kör rattfull. ALDRIG.

MEN nu när det väl har hänt och om man nu vill få bukt med beteendet så tror jag det är bättre att SSK och Riku tar tag i det tillsammans.

Att bara peka finger och sedan vända honom ryggen hjälper ju varken de som råkat ut för rattfyllon (vilket är fruktansvärt, det måste alla fatta att jag tycker!!) eller Riku eller SSK.

Det har ryktats om allt möjligt på SSK:s forum. Men när det gäller allvarliga anklagelser om misskötsel så varken kan eller vill jag lita på forumuppgifter där, det vore totalt oansvarigt.Såna uppgifter måste kollas upp innan man kan ta upp dem.

Och jo jag följer laget nära, däremot så bor däremot inte i Södertälje och går inte på krogar där. Är så gott som aldrig ute i Stockholms krogvärld heller (jobbar ju alltid ) och ser därför inte vad som händer i krogvärlden. Men jag tänker inte lita på rykten för det. Det kan man inte göra anser jag.

Den målvakt som var full och körde in ishallen i Malmö skrev jag själv om i Expressen när det hände. Men där fanns både ögonvittnen och skador på buss och ishall som bevis. Då var det inget snack. Men vad det har med Riku att göra förstår jag inte, det var ju en helt annan person och en helt annan händelse.

Du jämförde även Riku med Dulle Johnson. Det går ju bara inte. Herregud, så pass har jag ändå koll på båda att det är två helt olika människor, med två helt olika beteenden. och att pådyvla Riku alla sjuka saker som Dulle gjort, det är lika dumt som att kalla varenda tysk i världshistorien för Hitler.

Självklart ska det bli konsekvenser för Riku och det kommer det att bli, inte minst rättsliga. Men han är fortfarande en människa. Glöm inte det.

Marie Hallman sa...

Balkan: Jag har tagit bort Steffes kommentarer men inte på grund av dina hot - utan för att du hade rätt i sak. Jag satte upp en regel, då ska den följas.

Nu kommer jag garanterat få skit för detta... men det tar jag. Hellre det än att lösa rykten från SSK:s forum förs vidare här.

KJELLE Tack för de orden! Önskar att fler var som du och tänkte som du.

Svempa: Tack för din åsikt.

Anonym: Det finns rätt många läsare av den här bloggen som inte läser SSK:s hemsida. Och du har inte en susning om vad jag tänkte säga till Riku men tack för din åsikt.

Nykvarn sa...

-Det är faktiskt en människa också, skriver du.

Vi ger inte mycket för din människosyn efter detta. Om du känner med honom låter du han vara ifred, skicka ett SMS och visa att du bryr dig men ringa och vilja få en intervju, eller tro att han vill ha din blogg som kanal till supportrar? Riktigt pinsamt agerande från dig.
Dock har du alltid varit en mästare på förklaringar och noll empati. Du skriver att du har detta men visar på motsatsen!

Hallman, du stärker inte dina aktier direkt

Hans sa...

Nykvarn - Men sluta nu. Hallman är journalist. Vad tror du att journalister gör? Tittar på och väntar på att förklaringar varför saker och ting sker skall trilla ner i deras knä? Naturligtvis inte.

Och vad tycker du är bäst. Att Riku får förklara sig och ge sin syn på saken eller att allmänheten bara ska få spekulera fritt i vad som hände och varför?

"Att ta sitt ansvar" verkar inte vara en paradgren i Södertälje om kommentarerna här är representativa för området? Killen har faktiskt kört på fyllan och riskerat både sitt och sina medtrafikanters liv och hälsa - då får han faktiskt svara för detta, med allt vad det innebär.

Marie Hallman sa...

Nykvarn: tack för din åsikt. Men du vet inte vad jag hade tänkt säga till Riku. Det vet bara jag. Det spelar å andra sidan ingen roll. Jag har försökt hålla en bra nivå dvs jag har lagt ut SSKs pressmeddelande, berättat vem som är tredjekeeper och tagit ett par kommentarer av Jocke. Jag tycker det är rimligt med tanke på att Riku är en viktig spelare i laget och det går inte att låtsas om som om det som har hänt inte har hänt.
Den kommentaren jag svarade på, som jag har tagit bort, var upprörd över att jag inte sågade Riku vid fotknölarna. Det tycker jag är fel att göra, jag tycker han ska få hjälp inte bli hånad/få skit på sig. Och det tycker jag fortfarande.

Hans: Tack för stöd där i frågan. Det är som du skriver oftast bättre att berätta själv än att låta folks spekulationer stå oemotsagda. Sedan att han inte vill,det har jag full respekt för. Då får det bli så här på bloggen.

Lasse sa...

Hej Marie!

Det är bra att du går ut med detta på din blogg, varför skulle du inte göra detta, sen att folk blir upprörda och skriver massa skit ska du inte ta åt dig av, för du gör ett jättejobb. Fortsätt att informera oss vad som händer i denna fråga.
Lasse

Kent Fredriksson sa...

Bara en "harmlös" rotblöta på krogen under säsong är under all kritik. Det bör rendera i kvarsittning och dryga böter.

M E N "drängalyft" under småtimmarna och sedan sätta sig bakom ratten är adjök.

Om klubben inte river kontraktet, vilka signaler sänder man ut då? Fortsätt kröka under säsongen ni, men om ni tar bilen på morgonen se till att inte åka fast!

Får han vara kvar, tappar Sportklubben flertalet placeringar i min trovärdighetskatalog!

***
Problemet med att individer sitter med darriga fingrar och kallsvettas i sin iver att kommentera smått hjärndött, är som samhället i övrigt.

Tänk förr i tiden, när dessa som brinner för att sprida sina teser, fick skicka in handskrivna brev till redaktionerna. Nu är de bara en febrig publiceringsknapp bort!

Marie, all heder till din blogg. Vem du ringer och vad du skall prata om är upp till dig.

.K

SSKman sa...

Vad finns det för bevis på att den som gjorde alkoholtestet inte är Gnagare och kände igen Riku och såg sin chans att sätta dit honom? Riku kanske blåste mindre men den som gjorde testet kanske skarvade i så att han skulle hamna över gränsen. Blir så trött på alla som anklagar folk utan konkreta bevis och att ha kollat alla fakta först.

Marie Hallman sa...

Lasse: tack för ditt stöd, det är jag tacksam för.

Kent: Tack du med. det värmer. Vi har olika åsikt om vad som bör hända nu dock. Jag tycker det är oursäktligt att köra rattfull men som jag skrivit tidigare så är det bästa ( i mitt tycke) att ta tag i problemen, inte bara kapa repet. Sedan vet jag inte om han orkar komma tillbaka till SSK med allt vad det kommer att innebära av uppmärksamhet kring frågan från såväl media som motspelare och fans. Det vet bara han själv.

SSKman förutom blåstest görs blodprover och så Rikus erkännande till klubb och lagkamrater på det. Kan inte bli mer bekräftat än så.