måndag 13 september 2010

Marie möter Mattias Beck del ett


Snart är det ääääääääääääntligen dags för nedsläpp - på riktigt. Dags att börja tagga lite. Jag har träffat/kommer träffa en spelare vardera i AIK, DIF och SSK. Först ut är Mattias Beck i AIK.


(Mattias Beck, två dagar före premiären. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Han kallades the Swedish Rocket som junior.

Och farten har alltid funnits där, även om han inte alltid använt den som han borde.

Det ska Mattias Beck göra nu.

– Jag vill hitta tillbaka på det jag är bäst på. Använder jag farten och går på mål, då kommer resten automatiskt, säger AIK-forwarden.


Mattias Beck fick smeknamnet The Swedish Rocket när han var på väg att ta steget från lovande junior till senior.

Talangen har alltid funnits där, tekniken, de fina handlederna och viljan likaså. Och så förstås adelsmärket – skridskoåkningen som gjorde honom till en raket.


Problemet är bara att AIK-forwarden inte alltid varit så bra som han kan vara och den enda som har satt stopp för farten är han själv. Eller snarare humörspelaren Beck.

Det vet han mycket väl själv.


– Mmm ja exakt. Det är inte så bra att vara det (en humörspelare). Det är inte så bra, säger han och spricker ändå upp i ett leende.


För just humörliret går det ju att ändra på. Och det vill han och tänker han göra.

– Min målsättning den här säsongen är att hitta tillbaka till den spelare som jag var för… jag vet inte hur länge sedan. Att hitta tillbaka till den glädjen jag hade då. För med den glädjen kom allt det andra automatiskt. Då utmanar man, trampar på och använder skridskoåkningen till att skapa chanser. Använder man farten kan man bryta mönster, då kan man runda och åka bakom backarna och tar sig in framför mål i hög fart. Sedan vill jag såklart etablera både mig själv och AIK som lag i elitserien.


Men du glädjen du pratar om, har den varit borta menar du?

– Nej jag tror inte den har försvunnit så, men ibland så har den bara inte funnits där. Men nu känner jag mig i jättebra form. Jag ska försöka ta bort de där perioderna där det är lite down. Det är inte så att jag gått här i fem år och tyckt att allt är trist men det har kommit perioder då och då när det varit tungt. Och de dipparna vill jag få bort, säger Beck.


(Träning på Hovet. Beck i vitt. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Han har alltid varit en stabil poängleverantör och oftast gjort ungefär lika många mål som framspelningar.

Förra vintern blev det för första gången i seniorkarriären färre än tio mål – då Beck noterades för åtta fullträffar. Å andra sidan blev det mer än dubbelt så många assists, 18 stycken.

Men ”bara” 26 poäng är inget han är nöjd med:


– Jag vet inte varför det blev sådär. Fram till jul levererade jag som vanligt men sedan gick det sämre. Laget gick ju bra däremot så jag fick lägga mitt eget åt sidan och köra på. Det var andra som gjorde mål istället och det var ju bra. Så där kan det bli ibland.


Men det är inte så att du plötsligt har bytt roll och blivit mer framspelare än målgörare?

– Nej, jag tror inte det hade med min roll i laget att göra. Visst det blev mer boxplay och sånt och det var roligt helt klart men jag kanske tappade lite av min spetskvalitet. Och det är det som jag vill försöka komma tillbaka till. Att göra det jag är bäst på.


Som?

– Att vara farlig offensivt, att ta mig in på mål, försöka åka förbi backarna och gå mer rakt på mål. Gör man det så kommer poängen automatiskt. Då behöver man inte fundera på det där utan skapar man bara många chanser så kommer poängen som följd av det.


Och just skridskoåkningen, farten är ju din specialitet?

– Ja, jag ska använda den på rätt sätt nu.


Men varför har det varit så svårt för dig att vara jämn genom åren? Alla vet ju vad du kan, när du väl spelar som du ska?

– Jo, men det är nog mycket mentalt det där. Jag vet inte, men man hamnar i tankevurpor på något sätt. Och så försöker man rätta till dem.


(Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Beskriv vad som händer?

– Man börjar tänka negativt om det går dåligt, då blir det ännu sämre. Det är mycket psykologi det där. Det gäller att ha huvudet med sig. Det räcker inte med att vara talangfull och ha alla verktyg för att spela bra. Man måste ha huvudet med sig också, den mentala biten är viktigt och det har kanske inte fungerat alla gånger.


Vad kan du göra annorlunda mentalt för att ta det där steget och ligga mer stadigt på en hög nivå?

– Man måste lära sig att slå bort alla negativa tankar när de kommer och trycka in de positiva tankarna i skallen istället. Det låter kanske enkelt men det är lätt att man tänker fel och så låter man det fortsätta så.


Man fastnar i tankemönster som man borde bryta?

– Ja precis. För även om det går tungt ibland så måste man ha huvudet rätt. Man kan inte alltid göra det man vill, ibland har man tyngre dagar och ibland får man inte spela på några byten och då får man ta det. Och måste lära sig ta det på rätt sätt.


(Ömsesidig respekt. Foto:Olsin sportfoto)


Händer det att du tänker att du har slösat bort en del av din karriär när du inte låtit dig själva vara så bra som du ju kan vara?

– Nej, jag tänker inte så. Jag är den person jag och jag kan inte ångra det. Man kan inte gå och gräma sig för det som varit, skulle man göra det och ha ångest för sånt som inte blev bra då skulle man nog behöva gå till en riktig hjärnskrynklare, ha, ha. Nä, så kan man inte tänka, säger Beck med ett stort leende och glädje i ögonen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När kommer tabellen?? är nyfiken

Anonym sa...

När kommer dina gissningar inför säsongen? Vågar du slå vad om att AIK får kvala?

Marie Hallman sa...

Anonym: I morgon

Anonym 2: i morgon, jag är med i ett betaltips, det får räcka. Men det var synd att jag inte slog vad då när jag var "galen" nog att tippa ssk etta och aik tvåa i kvalserien...