fredag 24 september 2010

Jonas Andersson "Jag har ett helt annat perspektiv på det nu" (del två)

Och det är inte bara fysiskt och spelmässigt som Jonas Andersson har utvecklats. Erfarenheterna och den emellanåt tuffa kampen mot skador har gett honom en helt annan mental mognad och grund att stå på:

(Jonas Andersson under Tre Kronors VM-träningsläger i våras. FOTO:www.hockeymedmariehallman.se)

– Jag vet hur det funkar. Det är precis så det är, att stirrar man sig blind på vilken femman man är i och oroar sig för vad som händer nu och börjar bry sig om allt annat som händer så funkar det inte. Det är något jag lärde mig i KHL förra året. Man kan bara fokusera på det egna spelet och det är det som sedan leder till vilka situationer som man får spela i, säger Jonas Andersson och fortsätter:

– Men det är en stor skillnad mot förr, då – för om åren, då var allt runtikring det som var viktigt. Jag kunde bli stressa om man plötsligt hamnade i en annan femma och så. Och blir man det så kommer man bort från det som är jobbet. Och mitt jobb är att hjälpa laget att vinna och hur gör man det? Jo genom att alla bidrar med sitt. I USA är laget dessutom ännu mer uppbyggt på rollspelare och då funkar det inte om man inte accepterar den rollen man får. Alla vill ju göra fem mål per match och vara stjärnan i laget men det går ju inte. Därför måste man köpa systemet och jobba utifrån det.

Hur mycket spelade ditt fina spel i VM in för att det skulle bli ett nytt NHL-kontrakt?
– Ingen aning men det var så klart inget minus men vi förde ju en dialog redan innan VM, sedan hjälpte VM säkert till men jag vet inte. Inte mer än att de tyckte jag spelade bra och tyckte att jag höll den nivån som de vill se men det var nog inte den enskilda faktorn som avgjorde.

Har du någon koll på övriga laget, nu innan du åker dit?
– Nej, och det var precis sånt som jag tänkte för mycket på förr men nu har jag ingen aning. Jag vet att (Linus) Klasen och (Patrick Hörnqvist) och några andra svenskar är där och så känner jag Pekka Rinne (målvakten) men det handlar ju inte om det utan om hur du själv är som spelare, om vad jag själv presterar.


 
(Jonas på Puddinglägret i augusti, FOTO:www.hockeymedmariehallman.se)

Vad ska bli roligast då den här gången?
– Att få spela i NHL igen, det är bara det som lockar och det är det som gjorde att det blev Nashville. NHL är världens bästa liga och en pojkdröm jag haft så det ska bli jättekul att försöka ta chansen. Går det bra, så är det jättekul, går det inte bra sår är det inte hela världen heller.

Hur ställer du dig till att spela i AHL?
– Det har jag inte ens tänkt på. Det är inte i Nashvillesplaner och inte i mina heller att jag ska göra det och det blir ju helt fel om man åker runt och oroar sig för det så jag ser det inte ens som ett alternativ, jag väljer att inte tänka på det för det vore att lägga fokus på fel saker.

Vad blir tuffast den här gången tror du?
– Det blir nog en liten omställning spelmässigt eftersom det är åtta år sedan jag spelade på en liten rink men sedan passar den nya hockeyn i NHL mig bra, det är mycket skridskoåkning och så, det passar mig. Sedan har jag familjen med mig och det gör att det inte blir så tufft utanför isen heller som det blev senast.

– Men det är fler matcher än man är van att spela i Europa så det gäller hela tiden att kunna ladda på och ladda av vid rätt tillfällen, det är mer det. I Europa har man dessutom de här landslagsbrejken som man kan vila upp sig och läka skador på, i NHL har man inte de här uppehållen så det blir en lite tuffare och längre säsong så, säger Jonas Andersson.

Han låter avspänd och förväntansfull på samma gång då när vi pratas vid. Och en sak kommer att bli helt ny och annorlunda. Förra gången var han en ensam ung kille på äventyr, den här gången har han familjen och ett helt annat stöd med sig över.

– Ja, det är jättepositivt, även för själva hockeyn. Att åka över utan familjen var inget alternativ men nu ställer min fru upp, det ska bli jätteskoj. Det blir en rolig grej som vi får göra tillsammans.

Och bra för dig som kan koppla bort tankarna från hockey kanske?
– Ja precis, för henne blir det en ny erfarenhet att få bo i Nordamerika och för mig blir det som du säger så att jag kan koppla bort hockeyn på ett annat sätt än när jag åkte över själv. Det blir en helt annan grej nu, mer kul än pressat, det blir en annan approach och just det här att vi får en upplevelse att dela och sedan ha med oss i livet tillsammans, det är verkligen ett plus.

Inga kommentarer: