tisdag 10 augusti 2010

Silly season SSK: Ny finländsk back till Södertälje

Minns ni den där backen som Per Nygårds nämnde i min intervju med honom i går? Han som skulle lämna besked i dag?

Nu har han lämnat besked och tackat ja. Det är förre Färjestadsspelare Arto Laatikainen som ansluter till SSK. Laatikainen har spelat de två senaste säsongerna i Karlstadslaget.

Så här säger Nygårds om värvningen, i ett pressmeddelande:
" Arto hade en efterhängsen skada under hela förra säsongen och kunde därför inte spela alla matcher. Nu har han gjort en lyckad titthålsoperation och är helt återställd.

Vi är
givetvis väldigt glada över att knyta till oss en riktigt spelskicklig back. Han är mycket bra på skridskorna, har mycket fin rörlighet, en exceptionell speluppfattning och bra på att starta och även följa upp anfall.

Arto har även färdigheter i det defensiva arbetet.
Han ser fram mot säsongen med SSK och han kommer hit 100% fräsch efter ingreppet. För oss är det givetvis även betydelsefullt att han varit med i ett vinnande lag och vi är övertygade om att hans färdigheter ska hjälpa SSK till en bra placering i årets Elitserie."

Laatikainen har haft två skadetunga år i Färjestad men utsågs 2008 till SM-liigans bästa back. Den säsongen gjorde han 13 mål och 25 assists på 52 matcher och var tvåa i backarnas poängliga efter Teemu Aalto. I Färjestad har det blivit 13 mål och 25 assist under 77 elitseriematcher de två senaste säsongerna.

SSK är nu föresten den elitserieförening som har flest finländare i laget, hela sju stycken (och kan då med glimten i ögat så klart kallas finska föreningen om man vill ordvitsa till det lite) .
Så här ser det ut i elitserielagen med just blåvita inslag:

SSK 7
Timrå och Frölunda, 6 vardera.
HV71 5
Luleå 3
Linköping 2
Brynäs och Modo 1 vardera
AIK, Djurgården, Färjestad och Skellefteå har inga finländare alls i laget.

När det gäller värvningar ska jag föresten bara säga till de AIKare som undrar att jag har sökt Gozzi men inte fått tag på honom så jag vet inte vad sista ordet i Laraqueaffären är ännu. Återkommer när jag har fått tag på Gozzi.
copyright:www.hockeymedmariehallman.se

14 kommentarer:

TimpanHv71 sa...

Han har gjort ett riktigt bra jobb iår Nygårds och med klassvärvning efter klassvärvning så tippar jag SSK 6 i tabellen före bla. LHC, Timrå och Modo.. det säger väl egentligen allt!!

Higginz sa...

Yes!. Äntligen så ser man fram emot en ES-säsong utan att känna ånmgest över att "Vi kommer att få kvala" eller "Finns risk att vi åker ur".
Värvningen av Nygårds var nog det bästa som kunde hända för SSK.

Marie Hallman sa...

Timpan: Stort!

Higginz: Ja Nygren känns som en mycket bra värvning. Det är ju förvisso en chansning att ta in en finländare som varit på kant med sin tränare förra säsonge och en som varit skadad i två sässar men vi hoppas väl att miljöombyte i ena fallet och den där knäoperationen i det andra fallet gör susen. Nygren har hur som helst rätt inställning tycker jag. Inget hålla sig kvar utan satsar på slutspel även i handling.

Åberg sa...

Laraque är avskriven, det är Nylander som Gozzi fokuserar på nu.

BigDan sa...

Nygren? Nygårds ska det vara men det vet jag att du vet :)

Kommer det bli någon intervju med Nygge om Laatikainen och om han har någon forward från staterna på G? Går lite snack på forumet om Mark Parrish.

Keep up the amazing work!

Kent Fredriksson sa...

Gillar Nygårds offensiv. Har en känsla av att alla självgoda supportrar till Modo, Timrå och Luleå känner flåset.

Sportklubben har alla förutsättningar att hänga på runt strecket, det övre alltså. Längre än så vågar jag inte gå.

Marie Hallman sa...

Åberg: Okej... men jag tänker ändå ringa Gozzi och kolla läget. Inget illa ment men det känns som bäst att gå direkt på Gozzi.

BigDab: Tack det värmer. ja var fick jag Nygren ifrån??? galet. Nygge kanske? he he. Nä hann inte ringa, var tvungen att fixa med lite annat. Senare i veckan kanske.

Kent: ja, varför inte?! slutspel känns inte helt omöjligt i alla fall.

David sa...

Ja jag har också hört att Nyllet är prio 1 för Gozzi. De ska visst ha snackat i helgen. Såg ju Nyllet vara med på DN-galan, vilket då ju gör att han är i stan.
Hörde någon ropa när Nyllet gick ut från Stadioborgen: "KRITA PÅ FÖR GNAGET FÖR FAN!!!" Vet inte om Nyllet hörde men det väckte vissa muntrationer där jag satt i alla fall.

Åberg sa...

Marie: det var ju det jag menade — ring Gozzi men glöm inte att kolla läget gällande Nylander…

Svempa sa...

Jag har en Färjestads-vän som skrattade högt när han läste den här nyheten. Nygårds verkar ha svalt agentsnacket rakt av. Min vän undrade var den exceptionella spelskickligheten fanns när Laatikainen var i Färjestad. Inte ens när han var hel visade han upp den. Känns som om Nygårds sväljer allt vad agenterna säger med hull och hår i stället för att kolla upp fakta med "vanligt folk" som har sett honom spela. Samma sak med den finländske backen de värvade. Enligt finländska uppgifter verkar han ha mentala problem, något de finska klubbarna kände till och därför inte värvade honom men i SSK, där platsar alla halvmesyrer tydligen. Känns allt mer desperation lång väg kring Nygårds bara för att han är sent ute med lagbygget. Om han hade börjat sätta samman laget när säsongen tog slut hade han varit klar vid det här laget.

Mille sa...

Ligger tyvärr väldigt mycket i det Svempa skriver. Allt Nygårds säger om sina spelarförvärv är ju agentlingo, det borde ju du kunna se som varit i branschen så länge, Marie. Men Nygårds är i "gott" sällskap. Det är väldigt vanligt att sportchefer har agenter som enda referenser. Sen säger de ofta till media att de kollat med "flera oberoende experter" som "följt" spelaren i fråga "i flera år", men – i säkert 5 fall av 10 är det bullshit. Man går stenhårt på agenternas ofta friserade kompendier. Dessutom jobbar ju agenter "dubbelt", om det ligger i spelarens tidigare klubbs intresse att bli av med spelaren ASAP ställer dess företrädare också upp på lite uppsnyggade versioner av sanningen. Finns åtminstone ett sådant klockrent exempel i SSK nu...

Marie Hallman sa...

David: jo han är nog i stan och tränar, de flesta drar i början/mitten av september.

Åberg: Oki.Så fort herr Gozzi har tid att svara så...

Svempa och Mille: Visst är det en chansning att värva en forward som varit på kant med tränare och en back som varit skadad men är det något jag lärt mig så är det att inte räkna ut folk i förväg. Finns många exempel - inte minst på SSK-spelare som varit eländiga i en klubb bland andra SSK och sedan lyft när de kommit till en annan. Omgivningen spelar ju roll också. Sedan är ju pressmeddelanden alltid en enda stor floskelsamling. Jag brukar spara dem, kan vara kul att läsa ett år senare när man vet hur det gick...
Vi får se hur rätt eller fel Nygårds har men jag tänker i alla fall vänta med att såga och ge spelarna och Nygårds en chans först.

jajamensan sa...

svempa- det är ju ganska svårt att börja sitt arbete som sportchef direkt efter säsongen när man inte ens var i klubben då, nygårds blev ju klar som sportchef i södertälje i sena maj/ tidiga juni om jag inte minns fel.

bigge sa...

Svempa: Nu är ju Nygårds känd för att ha väldigt många kontakter i hockeyvärlden, så jag tror nog att han både hört sig för och sett Laatikainen in action (han spelade ju trots allt i Sverige förra året). Och jag hoppas verkligen INTE att han lyssnar för mycket på "vanligt folk" om du med det menar lekmän och fans. Jag hoppas han lyssnar på såna som faktiskt kan hockey.