torsdag 1 juli 2010

Kronwalls agent: "Inte realistiskt"

Det rasslade till rejält på andra sidan pölen när NHL:s free agentmarknad drog igång klockan 18.00 svensk tid (midnatt på andra sidan). Det tog någon minut så var första dealen gjord. Kan låta lite märkligt när man enligt reglerna (som sägs vara så heliga) inte får prata med spelarna förrän precis efter deadline.... men går det så fort så måste det ju ha gjorts någon slags förberedelser för den dealen innan deadline på något sätt. Antar jag.

Men skit samma. I skrivandes stund inget nytt om vare sig AIK:s önskevärvning George Laraque, Djurgårdsanknutna Staffan Kronwall och Marcus Nilson eller tänkbara backar till DIF och SSK. Inte så konstigt heller, det där lär ta tid.

Men när det gäller Staffan så har jag idag ännu en gång frågat hans agent om det finns en realistisk chans att få se honom i DIF kommande säsong och fick det här svaret: "Nej, det är inte realistiskt med tanke på att han har ett år kvar på sitt envägskontrakt med Flames". Inte helt oväntat svar men lite synd ändå. Han hade varit perfekt i Djurgården, både för klubben och för sin egen skull tror jag.

Det var en läsare som undrade om Micke Nylander. Men han har ett år kvar på sitt kontrakt med Washington, ett kontrakt som ger honom 3 miljoner dollar och det är liksom inte bara att pysa om man vill ha ut stålarna. Nyllets "no move"klausul gäller inte längre, enligt capgeek.com. Den räckte bara över senaste säsongen. Vilket innebär att han inte kan säga nej till eventuella trejder som Washington vill göra.

Men även om Nylander får välja själv (vilket jag inte tror) och vid något tillfälle sagt att AIK nog vore kul, så lär det inte bli Gnaget i höst. Inte om han vill få ut sina sista miljoner därborta i alla fall. Jag har gärna fel på den punkten men så tror jag i alla fall. (Och nej jag har inte hunnit ringa honom heller i dag).

Jonas Andersson blev däremot snabbt officiellt klar för Nashville. Jätteskoj att han får chansen! Jag hade velat prata med Jonas men sitter ensam på sporten på dn:s webb och har inte hunnit. Tyvärr. Men kul är det tycker jag. Envägskontrakt och 5,5 miljoner. Inte illa.

Henrik Tallinder byter också klubb - från Buffalo till New Jersey - och jag tyckte mig se här nu att Johan Hedberg är klar för NJ Devils. Affärerna rullar på snabbt nu, gå in på tsn.ca eller nhl.com om ni vill bli uppdaterade kontinuerligt.

Dela

5 kommentarer:

Eric sa...

Nyllet kan ju fortfarande bli utlånad :D:D

Kul annars att de är 2 AIKare som skrivit kontrakt, Jonas och Tallinder! Dock synd med 4 år för Henrik, man vill ju se han i AIK så snabbt som möjligt :'(

Marie Hallman sa...

Eric: Jo men det är ju inte bara han som bestämmer vart i såfall ;) Ja kul för alla svenskar därborta som fått fina kontrakt samtidigt som de är saknade här hemma. Jonas hade ju varit godis!

Anonym sa...

Hehe när nyllet, jonas och Tallinder blir redo så får dom inställa sig på spel i allsvenskan om dom vill till gnaget. Blir nog DIF för alla tre skulle jag tro.

Eric sa...

Anonym: Tallinder och Nyllet är riktiga AIKare, de skulle spela med AIK i divison 1 om så var frågan. De kommer, och vi kommer vara kvar i ES då utan tvekan.

Marie Hallman sa...

Eric: Jag hoppas du har rätt men jag säger bara Hävelid. Kändes ju också som givet AIK men valde LHC. Men Nyllet och Tallinder kanske tänker annorlunda, bara för AIK fansen att hoppas på det.