torsdag 17 juni 2010

SIlly season AIK: Laraque och Salmonsson (UPPDATERAD)

Jag fick en fråga i går hur det går för AIK med Laraque efter att Montreal nu offentligjort att man har köpt ut den store forwarden som Gnaget gärna vill ha.

Han har ju själv sagt förr att han vill spela i AIK så nu är det upp till bevis.

Jag kollade läget lite med AIK:s sportchef Anders Gozzi i förmiddags (torsdag). Då sa han så här om Laraqueläget:

- Vi håller på och styr upp nu hur det är med honom och vad vi kan göra. De har gjort dealen men sedan var det snack om att det ändå tar några dagar innan man kan börja förhandla med ny klubb, men vi får se. Vi håller på och kollar det och ska väl få besked om vad som gäller exakt, så fort de börjar vakna och komma igång där borta ( i Montreal).

UPPDATERAT: Jag slog en pling vid 18-tiden, då hade han fortfarande inte fått tag på Laraque eller agenten än. Det kan ta någon dag trodde han nu. Dessutom bör väl påpekas att även OM Laraque skulle vara intresserad av spel i AIK än så kommer det då dras i gång en förhandling som kan ta en till två veckor. Så ett klart besked kan dröja - såvida han inte säger tvärnobben direkt då.

Men mer om det senare, tillbaka till resten av intervjun som gjordes i förmiddags:

Har du hört något mer från Kasparaitis? Om när han kommer hem till er och testar?
- Nej, vi har ju pratat med honom tidigare och han har kört rehab i New York men efter det har vi inte pratats vid, säger Gozzi som därför inte heller vet när Kasparaitis tänker dyka upp på Ritorp. Något som han har sagt att han ska göra.

Ni värvade Johannes Salmonsson i går (onsdag), innebär det att ni har värvat färdigt - förutom om ni får loss Laraque och Kasparaitis då?
- Ja, tittar man på truppen utöver de två så är det färdigvärvat för tillfället i alla fall. Sedan får man se. Om vi kanske behöver ta in någon mer senare om det skulle behövas då.

De två bonusvärvningarna (Laraque och Kasparaitis) ligger inte med i spelarbudgeten utan kommer i såfall lösas med andra medel, säger Gozzi:

-Vi ligger med så liten spelarbudget från början så det går att lösa, sedan har vi inte pratat pengar med någon av de två heller än så jag vet inte vad det det kan bli för pengar där.

Ni värvade som sagt Salmonsson igår, vad kan du säga om honom?
- Han är en ung talang som gick i andra rundan för några år sedan. En stor talang som kanske inte riktigt har tagit hand om sin talang när han var yngre. Han har varit och testat i olika klubbar och kanske gick det lite för fort när han var ung.

Men ändå tar ni honom nu?
- Ja, vi tror att han har mognat lite. Det är både allmän mognad och att hanhar insett att det blir andra värden som krävs när man är äldre. Det handlar inte bara om att lira, dribbla och skjuta i krysset. Det handlar om andra saker också för att man ska bli en bra spelare.

Har han pratat om det här med mognad själv någonting?
- Ja, det har han. Det har nog varit bra för honom att vara utanför landets gränser ett tag, avslutar Gozzi.

(Fotnot: Salmonsson är 24 år och spelade förra säsongen i Davos och Biel. Innan dess har han spelat i Almtuna, Djurgården, Spokane Chiefs (WHL), Brynäs samt Rögle).

Dela

6 kommentarer:

eric sa...

Glömde säga igår att du skulle fråga om Salle också, men så klart gjorde du det också! Riktigt bra intervju! Och en fråga då, hur tror du de går för AIK i år?

Anonym sa...

Härliga gnaget!

Frontspelarna är två avdankade Djurgårdare!

Anonym sa...

Bremberg blev... Salmonsson. Grattis Gnaget :-)

Marie Hallman sa...

Eric: Tack! Ah jo jag passade på eftersom jag inte hann med det i går. :)
Hur det går? Hm, jag vet inte. Tittar man bara på pappret, på vilka trupper alla lag har, så kommer AIK få kämpa på nedre halvan, det tror jag. Men jag vill helst vänta tills jag sett lite träningsmatcher också innan jag vågar mig på någon ranking. Måste kolla lite mer på de andra lagen också.

Anonym 1 och 2. Så avdankad är han väl inte? Men visst är det klasskillnad på Linkan och Salmonson det är det ju.

Anonym sa...

Bremberg blev...Ivan Ciernik!
AIK förhandlar iaf med honom, eller rättare sagt med Hamburg som har hans kontrakt.

Marie Hallman sa...

Anonym: Nja, Gozzi sa ju till mig att det är färdigvärvat förutom Laraque och Kasparaitis så jag tror nog inte det. Kan ha fel men det ryktet får komma från dig i såfall,det kommer inte från mig.