lördag 1 maj 2010

Linköping kastar sten i glashus...

Läser med viss förvåning det öppna brev som Linköping har lagt ut på sin hemsida angående Jonas Junlands övergång till Färjestad nu när han kommer hem från nordamerika.

LHC visar stor bitterhet över beslutet då Junland har Cluben som moderklubb men istället valde Karlstad.

Och att fansen är besvikna, det är ju en sak, men att klubben nu är så bittra att man slänger högar av stenar i det glashus man själv sitter i är ju mer svårbegripligt.

Samma klubb har i flera år köpt spelare i parti och minut från andra klubbar, man högg utan att tveka på Hävelid när han kom hem från Nordamerika, plockade Jocke Eriksson när han kom hem från Finland, signade Andreas Holmqvist när han kom hem från Nordamerika för att nämna några av otaliga exempel.

Om LHC skulle följa den princip man nu är bitter på att FBK och Junland inte följer skulle föreningen inte ens få ihop fullt lag.
Snacka om att kasta sten i glashus där.

Det är ju bara att ta en tugga i det sura äpple som man själv bistått andra föreningar med under åren och inse att marknaden är fri, även om man råkar ha Linköping som moderklubb.

17 kommentarer:

Stefan sa...

Välkommen till verkligheten lhc.
Nu får ni smaka på er egen medicin.

Marie Hallman sa...

Stefan: precis. känns ju oväntat att klubben som gått i bräschen för att plocka på sig "andras" spelare nu blir sura när någon annan gör det.

Espen sa...

Off topic..

http://www.hockeykanalen.se/1.1620875/2010/05/01/khl_klubb_slapper_elitseriebekantingar

Har du någon koll på Ossi Väänänen och hans chanser att hamna i DIF om Tjärna nu väljer KHL?

Anonym sa...

Vad skönt att du skriver det som så många av oss känner, Marie! Du är toppen!

Anonym sa...

Mycket bra skrivet Marie!

Härligt att även deras egna produkter känner av den själlöshet som finns i lhc där endast penga**** legoknektar finns.

/Jepe

Stefan sa...

Ja deras gnällbrev på deras hemsida angående Junland ligger på sandlådenivå..

Micke sa...

LHC är mitt lag, men jag tycker också att de (vi) har agerat väldigt konstigt i den här affären. Det enda motivet jag kan se är att man vill visa fansen att man gjorde allt för att få hem Junland, men det är ändå ett oproffsigt agerande att hänga ut en enskild spelare. Det finns ju som sagt gott om exempel på det motsatta förhållandet.

Vad gäller själlöshet vill jag ändå protestera. LHC har inte en lika stark tradition som många andra klubbar, det är inte länge sen vi var nere i ettan/allsvenskan och harvade, men klubbkänsla är ändå något som växer fram omkring klubben och jag tycker att den blir starkare för varje år.

Peace out, hockey-vänner!

Anonym sa...

Micke>> Om du har en gnutta koll så vet du hur lite LHC försökt få Junland! De har sagt att han ej får plats i lagbygget och ej gett något kontrakt. Men hälsade att det fungerade ekonomiskt. Då har FBK som tidigt visat en mera konkret intresse tagit honom.. vem ska man klandra? LHC är på dekis och nu visar man lika mycket hjärna och hjärta som tradition och historia. Ja du vet.. ingen alls! Du så det bra själv Micke..

Micke sa...

Jag vet inte vad LHC har gjort för att försöka få Junland och jag har inte kritiserat honom för att han har gått till FBK. Det enda jag analyserar är vad jag tror lagledningen har försökt uppnå med brevet, även om jag tycker det är fel.

Det kan säkert ligga något i att brevet har lagts ut just för att LHC inte har så starka traditioner, det jag vände mig mot var beskrivningen av LHC som själlöst, det tycker jag inte stämmer. Det finns otroligt mycket själ och hjärta i LHC. Visst, LHC slog igenom mer eller mindre som ett köplag (massa finnar på den tiden), men nu tycker jag inte att LHC är ett värre köplag än nåt annat i ES. Tvärtom satsar LHC hårt på sina juniorer och på att släppa fram egna produkter. Junland är väl ett gott exempel.

Jag ser heller ingenting i klubbens utveckling som skulle tyda på att vi skulle vara på dekis. Vi åkte ut i semi mot ett otroligt bra Djurgården (inte minst Wesslau var grym!) och har inte missat slutspel sen 2002/2003. Jag vet att det finns en massa rivalitet mellan vissa fans, men man får ju ändå skilja på fakta och önsketänkande.

Ha det bra, hockey-vänner! Snart är det VM!

Jonas sa...

Som andra säger...bra skrivet Marie.
Gick in på www.corren.se för att se om de hade lite nyktrare syn på affären??
Gå in och läst Kustvik och Bergstens inlägg.
Känns som om journalisterna i Linköping lever i samma värld som LHC styrelse.
Håller själv på SSK och skulle jag ständigt bli irriterad och upprörd över spelare som väljer "fel lag" så skulle jag ha behövt lagt ned hockey intresset för länge länge sedan för att inte äventyra hälsan

Jonas sa...

Är det inte Johan Hemlin som är sportchef i LHC? Då kan det vara tämligen förståeligt att Junland missades. Hemlin var misslyckad som assisterande tränare i SSK och verkar inte vara något vidare som sportchef heller. Han har ju misslyckats att sätta samman lag som kan ta SM-guld. Vissa har det, andra har det inte och Hemlin verkar sakna de rätta elementen för att bli framgångsrik inom ishockeyn oavsett om det är som tränare eller sportchef.

John W sa...

Mycket bra skrivet, Marie!

Vi lever helt enkelt i en marknadsekonomi och spelare gör oväntade klubbval relativt ofta. Det lär dessutom bli ännu mer av den varan i framtiden och något som Linköping helt enkelt får acceptera och förbereda sig för, inte minst om ekonomin fortsätter att utvecklas i fel riktning.

Anonym sa...

Jonas! Word!!!

Marie Hallman sa...

Till allihop: Tack för pepp, förstår att fler tänker som jag. Som man bäddar får man ligga typ.
Tack Micke för tänkvärda kommentarer också. Jag tycker det är intressant att höra alla möjliga kommentarer så hacka inte på Micke nu- Han tycker, om jag fattat rätt , också att Linköpings brev är pinsamt men sedan har ni olika åsikter om LHC som klubb i allmänhet och så kan det ju vara.
När det gäller Hemlin så håller jag inte med om att han är misslyckad, sedan är det ju klubbens ordförande och hela styrelsen som står bakom det inte bara han.

Espen: Jag vet inte. Han är svår att få tag på Ossi och det gamla finska nummer jag har använt förr verkar inte funka så bra längre så jag måste hitta andra kanaler i såfall. JAg tror i o f s att han är dyr och är mer sugen på NHL coh andra KHL lag men man vet aldrig. Kan lyssna runt lite men lovar inget.

Erik sa...

Om man tar med Jonas Junlands egna motsägelsefulla kommentarer blir det lite mer begripligt varför LHC gjorde ett PM. Man ville inte låta Junlands kommentarer om vad LHC gjort och inte gjort stå oemotsagda när de uppenbarligen var felaktiga.

Det finns alltid två sidor i en förhandling och i detta fallet har LHC:s göranden granskats, men Junlands tillåtits komma undan med "jag har lagt det bakom mig" trots att det är Junland med agent som haft bollen fast de sagt att de inte blivit kontaktade. Att påstå att LHC inte varit intresserade var alltså en lögn från Junland. Han och agenten gjorde sig oanträffbara och meddelade inte ens att man tackat ja till annat bud utan lät moderklubben få veta det via pressen. Osnyggt i alla förhandlingar och högst anmärkningsvärt av en egen produkt. Något är tämligen ruttet här.

Vad i hela soppan gör att han agerar så? DET vore intressantare att veta än att dividera fram och tillbaka om LHC gör fansen mer eller mindre arga när de skriver ett PM om sina värvningsförsök av sin AHL-hemvändande egna produkt.

Fansen surar lika mycket som diffansen gjorde på Fernholm. Med rätta kan tyckas. Eller är det bara dif-fans som får sura på egna spelare som sviker?!

Anonym sa...

DIF tog hem Fernholm från nordamerika där han gjorde fiasko & var iskall på transfermarknaden. DIF gav honom gott om speltid och gjorde succe. Fernholm snackade gott om DIF och sa att han älskade klubben och skulle aldrig lämna m.m.
Efter succesäsongen så gav DIF ett jättekontrakt till honom (skulle tjäna mest i laget), men för en liiiten gnutta mer pengar (var inte stor skillnad) så signar han för LHC.

Men ändo sa la inte DIF upp ett pressmedelande där man baktalade Fernholm, amatörnivå tycker jag det visar om LHCs agerande.

Marie Hallman sa...

EriK: Men som jag uppfattade det har Junland kommenterat först efter att LHC gick ut med sitt mejl. Och oavsett vilket så tycker i alla fall jag att LHC, som gjort till affärsidé att plocka andras spelare inte kan klaga när andra klubbar gör likadant mot dem. Men där har vi olika åsikter, jag respekterar din. Absolut.
Sedan tycker jag det är skillnad - som jag har skrivit också - på hur fansen reagerar (jag förstår att de är besvikna) och på hur LHC som klubb agerar.

Anonym: Bra exempel där med Fernholm.