torsdag 22 april 2010

Marcus Krüger: " Jag har drömt om det"


(Segerskytten. Men Krüger tyckte det blev lite väl mycket fokus på honom och hyllade Marcus Nilson för framspelningen i stället. Foto: www.hockeymedmariehallman.se)


I lördags gjorde Marcus Krüger sitt första slutspelsmål i karriären.

Fyra dagar senare fixade han en förlängning samt avgjorde den samma i final fyra.

– Det är det roligaste som finns, jag har drömt om det, säger 19-åringen.


Kvitteringen till 2-2 kom 12.44 i tredje, segermål med bara sex sekunder kvar av första förlängningsperioden.


Men att Djurgården skulle vinna var det nog få som trodde efter inledningen av matchen.

HV71 som haft problem med sitt pp hela slutspelet, smällde in 1-0 i just pp, efter att man bara hade spelat tre minuter och 43 sekunder av första.


Djurgården satt – enligt lagkaptenen Marcus Ragnarsson i en tv-intervju i pausen – kvar i bussen och lät HV göra som de ville.


Och Krüger håller med:


– Ja, där var vi helt borta, var helt kassa. Vi gjorde en bedrövlig första period, sedan hittar vi ett sätt att gå in och vinna, vi tar oss i kragen ändå, får en bra reaktion på det och sedan spelar vi med energi, då presterar vi bättre, säger Krüger.


Vad sa Ragnarsson till er i första pausen?

– Samma som han sa i tv. Och att det inte fanns några ursäkter att komma med, att det var för bedrövligt. Och det var det ju.


Skrek han?

– Nej, det räcker med att han pratar bara. Och alla insåg ju läget. Helt klart.


Det märktes i andra perioden där DIF fick till en snabb kvittering till 1-1 genom Kyle Klubertanz redan efter 1.26.

Men Wesslaus olyckliga självmål (se artikel under) gav HV ny ledning och ny luft.

Något som Djurgården svarade bra på och när 2-2 kvitteringen kom 12.44 i tredje kändes det att något var på gång:


– Den (kvitteringen) var viktig. Vi har ju spelat sådär i PP, då är det alltid bra att någon gör ett sånt mål.


Och som du styr in?

– Nja, det var väl mer att Ragge (Marcus Ragnarsson) skjuter mot mål. Sedan tar pucken i bröstet eller så på mig. Det var inte någon medveten styrning direkt, säger Krüger med ett leende.


(Här styrs 2-2 in, pucken är precis under Livs plock, i höjd med armhålan. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Men om 2-2 var tur, så var 3-2 ren skicklighet från Djurgårdens kanske allra bästa sinnen för spelet och var de där luckorna finns:


– (Jacob) Josefson vinner pucken bakom målet, Mackan (Marcus Nilson) tar emot den av honom och så lägger han en pass rakt över till mig (vid bortre stolpen). Det var öppet mål, bara att skjuta. En grym pass!


Känslan när pucken satt där?

– Grymt skönt!


Visste du att det bara var sex sekunder kvar av perioden?

– Nej, jag hade inte riktig koll på att det var så lite tid kvar men det var skönt, he, he. Jag kände på mig när Mackan fick pucken att jag skulle få den, så det var skönt att få på en sån direktträff så att den gick in, säger Krüger som efter matchen värjer sig lite mot att han ska vara den som hyllas för segern:


– Det var ju inte jag ensam, det var en laginsats! Säger han bestämt och fortsätter:


– Alla var glada (i omklädningsrummet precis efter) så jag får väl hylla Mackan lite extra nu.


Vad är det som gör att ni kan vända en så usel start till seger?

– Moralen i laget. Vi har visat flera gånger i serien också att vi kan komma tillbaka i matcher där vi inte varit med från början bara vi kämpar bra för varandra och det gjorde vi nu.


Förvånad att du fick stå så fri?

– Ja, det är en liten chans att man får göra det, en sån som bara dyker upp ibland, he, he.


Vad sa ni inför sudden?

– Vi kände oss starka, framför allt eftersom vi hade kommit igen efter en sån bedrövlig start.

Några kanske minns vad Krüger sa inför finalserien startade, i ett inslag på Djurgårdens hemsida?

Om inte så sa han – med glimten i ögat och ett brett leende att ”Jag har avgjort många gånger i fantasin, varenda gång faktiskt, ha, ha


När jag påminner honom om det klippet ler han lite generat och påpekar att.


– Det var ju en minst sagt ledande fråga som jag fick av honom då, och jag vet inte hur jag har drömt att det skulle se ut. Det är väl inte mer än att man har drömt om att få avgöra (en finalmatch). Det drömmer ju alla om även om det inte spelar någon roll vem som gör det egentligen.


Okej, så vad drömmer du om i natt då?

– Då drömmer jag väl att jag gör ett likadant mål till, ha, ha.

Inga kommentarer: