söndag 11 april 2010

Lucas Lawson: "Jag har aldrig varit med om något liknande"


(Lawson spräckte nollan och tog AIK till elitserien. Foto. Olsin sportfoto.)


Han ratades av AIK i somras.

Kom tillbaka två dagar före transferdeadline i januari.

Och blev den osannolika matchhjälten när han spräckte matchens målnolla efter 54 minuter och 22 sekunder.

– Jag hörde att det var länge sedan AIK var i elitserien, FÖR länge sedan, säger Lucas Lawson med ett skratt.


Han spelar inte i pp och det blev en del väntande på bänken då det blåstes i parti och minut i den avslutande kvalseriematchen mellan AIK och Växjö.


Men när väl kom in i slutet av tredje, då sköt Lawson AIK tillbaka till elitserien.


– Jag fick en passning, en genomskärare över hela banan, från vilken av dem (tvillingarna) visste jag inte, ha, ha. Men det var visst Ossi (Oscar) och vilket bra pass! Helt perfekt.


Dina tankar när du kom där på högerkanten?

– Allt gick som i slowmotion och jag tänkte att nu MÅSTE jag bara göra mål. Jag hade missat så många chanser redan och hade turen att få en chans till i tredje så den bara skulle jag sätta, säger Lucas Lawson.

1-0: målet ledde till en mindre tv-puckshög nere vid AIK-båset men än var det inte över. Inte för Lawson i alla fall.


– Det blev stort jubel och firande direkt efter målet men jag sa att killar! Vi måste spela vidare tills signalen går. Sedan bevakade vi ledningen perfekt. Växjö fick några chanser men då spikade (AIK-målvakten) Holmgren igen.


Sedan blev det 2-0 i tom kasse, kunde du slappna av då?

– Nej inte helt för även om vi ledde så ... allt kan ju ända i hockey, det vet alla som varit med ett tag så jag ville köra till slutsignalen.


Och det gjorde han. I samma ögonblick som AIK gick upp till elitserien, vällde tusentals fans in på isen för att hylla sina hjältar.


Lawson blev av med ett knäskydd och ett axelskydd men hade åtminstone tröjan och skridskorna kvar på sig när han kom ner till omklädningsrummet. Tröjan vill han auktionera ut till välgörande ändamål.


– Jag är helt överväldigad. Jag kan inte förstå hur enormt passionerade fansen är, jag har varit sett något liknande utanför Sverige, det är den bästa stämningen i världen! Och jag har aldrig blivit så kramad i hela mitt liv, ha, ha. Jag hann krama ett par, tre lagkamrater, sedan var det bara fans som ville kramas till höger och vänster men jag klagar inte!! Ha ha.


(Tröjan var kvar i alla fall... Foto:hockeymedmariehallman.se)


Blev du rädd när alla stormade in och ville ta på dig?

– Nej, det var bara skön och glad stämning, aldrig otäckt utan man kände direkt att de bara var så glada och så lyckliga och att de bara ville fira och glädjas med oss så det var bara kul.


Har du fattat än vad du har gjort?

– Nä, hahaha men jag börjar ana nu och jag har aldrig varit med om något liknande. Det bästa är den enorma passion som fansen har, deras glädje och stolthet över laget, det är enormt.


Du har räddat AIK:s ekonomi och på ett bräde dragit in 25 miljoner kronor i bidrag från hockeyligan. Till att börja med. Hade du koll på det?

– Ah, jag har hört om det där men så tänker man inte på isen, så kan man inte tänka, säger Lawson.


Som provspelade för AIK i somras men inte fick lämna då klubben saknade pengar till hans lön. Ett problem som löstes i slutet av januari då en sponsor gick in och tog kostnaden:


– Jag var lite besviken i somras men så är proffslivet. Du gör en bra prestation men det är annat som spelar in (läs ekonomi) och så blir det inget kontrakt. Så jag åkte till Fribourg i Tyskland istället och körde med några kompisar sedan fick jag kontrakt med Nynäshamn.


I division ett, hur kändes det?

– Well, valet stod mellan det eller att åka hem och jag älskar ju att spela hockey så jag ville fortsätta och stannade. Två månader senare var jag i Oskarshamn, var ute och pimplade. När vi satt i taxin på vägen hem så ringde min tränare och sa att AIK ville ha mig för resten av säsongen, berättar Lucas Lawson och fortsätter:


– Oskarshamn ville också ha mig men AIK kändes som ett bättre val fast jag inte blev garanterad någonting där, det blev jag däremot i Oskarshamn som garanterade mycket speltid. AIK ville inte göra det men kändes ändå som det bästa valet. Och jag är så stolt över det här laget, jag visste så fort jag kom hit att det var något speciellt.

Jag har aldrig varit med om ett lag med en så här positiv inställning.


Kanadensaren har koll på AIK:s ärkerival Djurgården, liksom att det är åtta år sedan AIK åkte ur elitserien (2002).


– Yeah, jag hörde det, det har varit en lång tid sedan senast, FÖR lång tid, så det är skönt att vi spelade klubben tillbaka! Och de här derbyna mot Djurgården, där hoppas jag få vara med!


(Lukas Lawson till vänster. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Vet du redan nu hur det blir nästa säsong?

– Ingen aning men jag stannar gärna, jag älskar det här laget. Jag älskar Roger och Frasse och alla killarna. Jag har aldrig sett två så coola och lugna coacher, det passar mig perfekt, jag trivs och spelar bättre så, säger Lawson och avslutar:


– Sedan älskar jag alla killarna, som fick mig att känna mig välkommen från första stund och tog emot mig med öppna armar från första stund. Det har varit underbart, det bästa jag har varit med om som hockeyspelare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lucky Luke Lawson - The man, the myth, THE LEGEND!

Marie Hallman sa...

Anonym. den var bra! märkligt att inga kvällstidningsrubrikmakare tog den. (Lucky Luke alltså) De börjar kanske tackla av, ha, ha, ha.