fredag 16 april 2010

Gustaf Wesslau " Jag hoppas jag kan spela"


(Beslut om spel eller inte tas på värmningen. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)

Det har spekulerats om lite allt möjligt.

Men nu ger Gustaf Wesslau bra besked:

– Jag mår bra och hoppas jag kan spela i morgon, säger Djurgårdsmålvakten.


Vad var det som hände?

– Jag blev ju pååkt av Thörnberg, det var därför jag fick ont.


Det såg ut först som om du fick vätskebrist och kramp av värmen inne på hovet?

– Jaha, nä men det var inga problem med det. Det var pååkningen som ställde till det. Visst var det varmt, så det blev mycket resorb (näringslösning som binder vätska) men det där hade jag koll på. Sedan när jag blev pååkt så blev det inte bättre av det. Jag kände att jag hade lite ont i ryggen innan, att den drog ihop sig lite (på grund av värmen) men det var inte det som gjorde att jag klev av, säger Wesslau och fortsätter:


– Jag fick en bra smäll vid första pååkningen, den gjorde jävligt ont, sedan i andra läget, när Voutilainen kom in där från sidan och la en backhand samtidigt som jag fick en smäll, då kände jag hur det drog till igen. Det var jobbigt att stå kvar och ta skotten som kom efteråt, då var det lika bra att lämna, det kändes som det bästa just då.


Hade det inte gått att bita ihop?

– Nej … jag vet inte, det kändes som att det inte ar värt att chansa. Känner man sig inte hundra så är det inte bra att stå kvar när det bara står 3-2 i en SM-final. Skulle det hända något så skulle man döma sig själv hårt efteråt och det vill man inte, säger Wesslau som inte vill gå in på exakt var skadan sitter eller hur pass allvarlig den är.

Och även om han till sist tog beslutet att kliva av, så var det med motvillighet.


– Jag kände ju direkt att det gjorde ont men vill inte gå av direkt, sedan blev det värre och då blev jag tvungen. Jag var väl inte arg där men… man vill inte bryta, det vill man inte.


Vad tänkte du när du satt där på bänken i båset?

– Jag tittade bara på klockan, ville mest bara att vi skulle vinna, sedan höll jag ju på och isade lite och så.


Jag såg att du var ut och bytte klubba mellan de här smällarna du fick, ett par minuter innan du klev av?

– Ja, he, he jag behövde få lite tid att känna efter lite där…


Ett så kallat taktiskt klubbyte med andra ord?

– Ja, precis, he, he, det var lite så det var, ha, ha.


Apropå värmen, även om det inte var den som tvingade dig av isen nu, hur jobbigt är det att stå där?

– Alltså det blir en sån jävla gryta, det kokar där inne. Det är mycket skönare att stå på Globen för den är bättre ventilerad. Sedan är det klart att man blir lite segare i skallen när det är varmt.


Men det gäller väl alla på isen?

– Ja precis och det kändes som att vi hade bra koll på det, säger Wesslau.

Djurgårdsmålvakten var inte med på dagens värmning utan körde lite rehab och pysslades om istället.


Eller som han själv säger:

– Det var inga konstigheter.


Hur stora är chanserna att du kan spela i andra finalen (på lördagen)?

– Jag vet inte men jag hoppas att jag kan spela. Det är svårt att säga, vi får se på värmningen hur det känns där.

2 kommentarer:

Stefan sa...

Ja och tydligen så kommer Wesslan inte att spela ikväll..

Marie Hallman sa...

Stefan: Jag såg det, tog lite sovmorgon dock och såg det sent men har lagt in lite om Steff nu :)