söndag 11 april 2010

Dick Tärnström: " Alla har fattat vad det handlar om"

(Tärnström kom hem för att ta upp AIK. Nu är Gnaget i elitserien. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)


Dick Tärnström kom hem för att ta sitt AIK upp till elitserien.

Det tog ett par år men nu är det klart.

Och visst spelar han även nästa säsong:

– Ja, det gör jag. Om Gozzi vill att jag stannar… jag får väl fråga honom, säger AIK-backen med ett skratt.


Han står och bara myser en dryg timme efter att slutsignalen har gått:


– Klart att det är otroligt skönt. Det satt långt inne dessutom men när det väl var 1-0 så…


Då var det ju över fem minuter kvar?

– Jomen det spelade ingen roll då vi ledde. Vi visste att vi inte skulle släppa in fler oavsett hur länge det var kvar.


Men det såg sjukt krampaktigt ut emellanåt, herregud, det var lägen här och lägen där och fem mot tre och inga mål?!

– Ja, det är klart att man känner av det. Det var sånt jävla drag i början, sedan mattas det av och blir krampaktigt

hela vägen in till slutet, så det är skönt när vi får hänga dit 1-0 och sedan när vi har 2-0 då är det klart, det förlorar vi inte.


Var du så säker, det var ändå över fem minuter kvar?

– Jomen vi kände att gör vi bara ett mål så kommer det ett till, det var bara en fråga om när det skulle komma, inte om.


Det blev väldigt nervöst på läktaren. Var det nervöst på isen också?

– Ja, jag tror alla var nervösa, hela matchen. Jag var nervös också, försökte vara lugn, spela lugnt och behärskat men det är klart att det sätter sig när tiden går och vi inte få in pucken men jag trodde på oss hela tiden, säger Dick Tärnström.


Förra säsongen spelade han vartannat byte med AIK, i år har han gått ner på mer normala speltider. Men inte för att han har varit skadad, även om han haft en del krämpor.


– Just landslagsuppehållen så har jag varit skadad, mer eller mindre. Men förra året spelade jag otroligt mycket. Det blev lite för mycket så inför den här säsongen ville jag vara fräsch när vi kom till kvalserien så därför drog vi ner lite på det under grundserien.


Så det var ett medvetet val att spela mindre den här säsongen?

– Ja lite så plus att vi har haft et jämnare lag nu och mer erfaret så att det inte har behövts att jag skulle spela lika mycket, nästan alla här var mer förra året, nu har de spelarna haft ett par år på sig att växa in i kostymen. Alla i truppen har fått ett år till alla har fattat nu vad det handlar om.

Inga kommentarer: