lördag 27 mars 2010

Ove Molin "Det blev ett värdigt slut"


(Alla ville prata med och hylla Ove Molin som spelat sin sista match som aktiv elitspelare. Foto. www.hockeymedmariehallman.se)

Djurgårdens seger innebar inte bara att Brynäs spelat färdigt för säsongen.

Det innebar också att Ove Molin spelat sin sista match i Brynäströjan.


Och vad man än tycker om Brynäs så är det enorm respekt för Ove Molin.

Som blev hyllad av tillresta fans, i Canal Plus samt av Djurgårdstränaren Hardy Nilsson som gav Ove en stor varm kram och sa några berömmande ord i korridoren utanför omklädningsrummet.


Ove själv var överväldigad av stunden och kämpade länge med en tjock klump i halsen.

Ska man sluta med det man älskar att göra så är det klart att det känns.


(... Hardy Nilsson kom förbi och hyllade, sedan blev det några intervjuer till... Foto. www.hockeymedmariehallman.se)


Så här sa Brynäslegendaren om …


… Att åka ur i kvartsfinalen:

–Jag ville ju möta Djurgården och jag hatar att förlora men med den här inramningen och den här publiken så kändes det okej ändå.


… sina 18 säsonger i Brynäs:

–Jag har fått vara med om så mycket som så många andra inte har fått vara med om. Jag har älskat det här hela vägen och kommer att sakna att skrika igång laget inför matchen, under matchen. Nu får jag hitta något annat sätt att ta ut alla känslorna på.


… höjdpunkterna i karriären:

–De två SM-gulden framför allt - 99 när vi slår ut Modo fast vi var utdömda på förhand av alla, det slår allt.


… det enda han ångrar:

– Att jag tog ett år i Finland, att jag inte hade is i magen att stanna kvar i klubben det året, i den klubb som har gett mig så mycket.


… att han dröjde sig kvar lite extra på isen och applåderade fansen som satt upp en banderoll som hyllade honom:

–När de visar uppskattning av mig då kan man inte åka av. Jag var otroligt ledsen för att det är slut sedan är det klart att det känns speciellt när de tackar en så.


… förlusten mot Djurgården i femte kvartsfinalen

– Vi har spelat så här mot Djurgården förr och då har det gått. Hade vi fått 1-1 då hade det stått och vägt så det är väldigt olyckligt att de får spela i tre och en halv minut med två man mer. Jag skyller inte på något men det är konstigt att slår du klubban i ansiktet så att näsan går av i en match så får du två minuter. I nästa får du två för att du pickar lite med klubban på någon.


( Foto. www.hockeymedmariehallman.se)


… sluta karriären mot Djurgården i en femte kvartsfinal:

– De har en helt egen spelidé, men jag ville ha Djurgården så jag kanske får äta upp det nu men det blev ett värdigt slut i alla fall så det är okej.


… att Ove Molin var Djurgårdare som liten och numera är det till hälften.

– Jo det stämmer men det finns bara ett lag i hockey och det är det här (slår sig för Brynäsmärket på tröjan). Sedan finns det ett annat lag som jag håller på i fotboll och det är Djurgården men i hockey är det bara Brynäs, där är det bara dem.

Inga kommentarer: