fredag 26 mars 2010

Artiklar om stormningen av Röglebåset

Apropå i går så har ni två av mina Expressentexter på nätet. Eller de är inte bara mina, vi var flera reportrar som jobbade parallellt och bidrog med olika bitar till texterna om det som hände på Hovet - vid sidan av isen tyvärr.

En artikel om vad som kan bli följderna för AIK hittar ni här, den andra som handlar om säkerheten, eller snarar den säkerhet som inte funkade hittar ni här.

Föll bort lite grejer som jag ville ha med i en av artiklarna, fick väl inte plats, men AIK-ordföranden Peter Mellqvist sa så här om det som hänt:

Jag kan bara fördöma att man gör så här. Det är inget som helst stöd för AIK, man förstör bara för AIK. Det är helt oaccetabelt. Kan man inte hantera sina känslor ska man inte gå på varken hockey eller fotboll.



Blev en tredje artikel om stöket också. Den ligger inte ute på nätet men den ser ut så här:

STOCKHOLM

Scenerna på Hovet, när ett gäng huliganer stormade Rögles bås, skakade spelare och ledare i båda lagen.

– Det är hemskt att sånt här får hända. Man måste ju få känna sig säker, säger Rögles målvaktstränare Magnus Wennström till Expressen.

Det var han som blev attackerad när båset stormades:


– Jag hörde att det var livat bakom oss och vände mig om. Då såg jag att en kille kom emot oss och då förstod jag att han skulle ta sig in. Sedan kommer han in i båset och fram till mig och knuffar till mig. Men jag var redan på väg ut på isen så därför hände det inte så mycket.


Blev du rädd?

– Ja det blev jag det är ju alltid obehagligt när någon kommer in sådär i båset och blir hotfull. Det ska inte få hända, så det är synd att det händer. Man borde vara säker när man står där, säger Wennström till Expressen.


Rögletränaren Pelle Svensson bestämde sig tidigt för att det var bäst att ta skydd.


– Pojkarna har ju sina hjälmar, men vi andra står där utan så vi ställde oss bakom glaset. Och sedan är det ju klart att när det kommer ner en snubbe sådär så kommer han ju inte ner för att gratulera till vinsten direkt. Då blir man rädd såklart, säger Svensson som flydde ut på isen när båset stormades.


AIK:s tränare Roger Melin är både besviken och förbannad efter matchen:

– Det är skandal. Det är så dåligt och jag blir så ledsen bara av att tänka på skiten. Det är så fantastiskt jävla uselt att det finns folk som går på hockey för att bete sig som idioter.


Blev du rädd?

– Nej, men att det finns folk som agerar så här och beter sig som svin, det är det jag tycker är mest obehagligt. Sedan när det var under så lång tid som de kröp närmare och närmare så borde man ha haft bättre beredskap. Det är bara för jävla ledsamt att det blir så här.

EXPRESSEN/MARIE HALLMAN

Som jag skrev längre ner så var även AIK-forwarden David Engblom besviken över de personer som betedde sig illa och sa så här:

Det är för jävligt. Jag förstår inte varför någon gör så här. Jag ser inte hur det ska kunna hjälpa AIK. Vi tackar de fans som är här för att stötta och sjunga fram oss. De är kanon och det var en enormt skön stämning innan den här skiten händer. Det är synd att ett fåtal ska förstöra för alla andra.



Jag skrev även en artikel till Kvällsposten om glada miner i Rögle efter segern, men det känns som lite för mycket salt på AIK-såren hos de läsare som håller på AIK så den lägger jag inte ut här. Hade dock tänkt länka men hittar ingen länk, så den som vill läsa den texten får antingen köpa en Kvällsposten eller mejla mig så mejlar jag texten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://battrehockey.wordpress.com/2010/03/26/dagens-filmtips/

Marie Hallman sa...

Bättre hockey: NU hann jag läsa. Ha, ha, fyndigt skrivet! Sjukt nog är flera av dem över trettio. Och har ansedda jobb till vardags. Fattar inte varför man gör sådär.