söndag 14 februari 2010

Richard Gynge: "Fråga de andra varför de inte sätter sina mål innan jag gör det, ha, ha"


(Richard Gynge fortsätter ösa in poäng. Målar både på och vid sidan av isen. Foto: www.hockeymedmariehallman.se/ARKIVBILD)


Tre raka förluster.

Men mot Bofors tog AIK upp vinsttråden igen.

Och snabbt gick det, första målet kom efter bara 13 sekunder, då Richard Gynge satte 1-0, framspelad av Mattias Beck.


– Skönt att vi vann! Jag tycker att vi är det bättre laget genom hela matchen. Men det var en ganska jämn match. Och Heino spelar bra. Sedan får vi några enkla mål, konstaterar Gynge glatt.


På vilket sätt var ni bättre?

– Nä men vi spelar bra, har mycket puck och sådär. Även om vi tar lite onödiga utvisningar. Tar någon hakning och sådär som vi inte borde ta, får ganska mycket spel i boxplay också. Men annars var det bra, säger AIK-forwarden.


Gnaget fick en straff också, med bara en sekund kvar till full tid och när det redan stod 5-2 till AIK.

Richard Gynge brukar lägga straffar i AIK men den här gången var det Johan Ryno som klev fram.


– Det var han som skapade straffen. Jag såg inte riktigt vad som hände där men jag såg att han nästa var fri och blev fälld. Och matchen var ju nästan avgjord, så det var kul att han fick ta den straffen, säger Gynge med ett skratt.


Någon uttalad straffskytt har AIK inte. Vem som ska lägga den bestäms från gång till gång även om det ofta är just Richard Gynge som tar straffarna.


– Jo men en sån här gång spelar det ju ingen roll.

Gynge fick ju göra två mål ändå, då han både inledde och avslutade målskyttet.

Första målet (1-0) kom efter endast 13 sekunder.


– Ja, det var kul. Det var en bra långpass från en back upp till Beck på vänsterkanten. Han gjorde sin back och åkte ifrån honom, åkte runt backen, sedan kom vi två mot en och han (Beck) slog en jättefin passning över till mig. Det var bra att hålla klubban i isen och blunda.


Nä, men det tror jag inte på. Du kan väl inte blunda varje gång du gör mål?

– Jo. nääää jag skojar bara. Men det var en fin pass, det var bara att hålla klubban i isen.


Ni kom från tre raka förluster. Har det någon betydelse att man då får inleda med ett så snabbt mål, i första bytet?

– Jo men det var skönt att få en så bra start i matchen så klart.


Det lustiga här är ju att du gjorde första målet när ni mötte Bofors hemma 9 oktober, första målet när ni mötte dem hemma 18 november och så första målet nu. Det är bara i tredje mötet som du inte gjorde mål alls mot Bofors.


– Åh fan, det hade jag inte koll på.


Slump eller tanke?

– Hm, nä men du får fråga de andra varför de inte sätter dit sina mål innan jag gör det, ha, ha.


Ni kom som sagt från tre raka torsk. Vad sa ni innan matchen?

– Vi pratade lite om att vi måste komma ur det. Att det är viktigt att vi glömmer det som har varit och siktar framåt i stället. Vi kan inte påverka det som har hänt nu. Det är bara att gå vidare, att ta en match i taget och försöka vinna varje match, säger Gynge.


Som bestämt hävdar att han inte ödslar någon energi på att fundera på hur tabellen ser ut trots att det bara är en poäng upp till Växjö på andra platsen och tre ner till fyran Malmö som har en match mindre spelad.


– Det är verkligen tajt, men vi kan bara koncentrera oss på det som vi kan påverka och det är våra egna matcher, de andra kan vi ändå inte göra något åt. Men det är klart att man kollar tabellen ibland. Det gör man. Men det går inte att koncentrera sig för mycket på hur den ser ut, man kan bara koncentrera sig på sitt eget.


Jag hade aldrig kunnat låta bli att fundera på målskillnader hit och poäng dit.

– Jasså, he, he men man får lära sig att koppla bort det vet du.


Något som inte går att koppla bort är antalet mål och poäng som Richard Gynge öser in.

AIK-forwarden har nu gjort 24 mål, 20 assist och totalt 44 poäng på 44 matcher.

Han har slagit sitt eget personliga målrekord (21 mål i Nybro säsongen 06-07), är nära sitt personliga assistrekord (24 ass i Oskarshamn säsongen 08-09) och har krossat det gamla personliga poängrekordet (41 poäng, också det förra säsongen i Oskarshamn).


Att få Gynge att slå sig själv för bröstet är dock helt omöjligt.

Förklaringen till varför det går så bra är den samma varje gång:


– Jag spelar med så bra spelare.


Jo, men mer än så är det ju. Nu spelar du inte tillsammans med Jonas Westerling och Patrik Bergström heller. Den framgångsrika kedjan är splittrad då Westerling inte spelade och då Bergström och Gynge var i varsin femma?

– Jo men vi har så många bra spelare…


Nä, kom igen nu. Något mer är det ju!

– Nja, men jag har tränat bra, har fått stort förtroende av spelarna, försöker jobba hårt bara och bidra till att laget ska vinna genom hårt arbete, säger Gynge.


Som inte vill spela hockey enbart utan gladeligen jobbar en 15 timmar i veckan på billackeringsfirman Bilfärgsvaruhuset i Sollentuna


Skulle du inte vara ännu bättre om du la ner det där extrajobbet?

– Nej, men kanske om jag dubblade arbetstiden, ha, ha, ha, skrattar Gynge och fortsätter.


– Nä men jag gillar det. Jag är säker på att jag vill fortsätta med det. Det hjälper mig att koppla av och tänka på annat. Roligast är att träffa grabbarna, arbetskamraterna och lära sig lite nya tricks…


Att det bara är sju matcher kvar till en eventuell kvalserie försöker Richard Gynge att tänka bort.


– Jag försöker verkligen att ta en match i taget. Men… det är klart att man drömmer om att få spela kval. Men jag vill ha allt fokus på AIK och bara koncentrera mig på det nu, avslutar Gynge.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Marie du är ljus för oss AIK:are. Att läsa dina intrjuver är så otroligt kul och imponerande. Stort tack !

Hans sa...

Gynge kommer att få lira i ES nästa år, med AIK!

Bajen sa...

Den 26e februari hoppas jag du är på Hovet och kollar in Bajen - Västerhaninge.

Drygt 1600 biljetter är sålda hittils och matchen ligger under populära evenemang på ticnets sportdel.

Marie Hallman sa...

Anonym: Tack! Jag är glad varje gång jag kan göra någon annan gladd. Tack för att du läser också :D

Hans: Om det inte blir KHL... ;) Nä men han kommer spela i elitserien nästa år oavsett hur det går för AIK tror jag. En sån poängproducent är alla elitserielag intresserade av!

Bajen: Skoj! Lite osäker på om jag kan just den dagen. Vi får se. Men det låter kul, absolut.