söndag 24 januari 2010

Ridderwall: " Synd bara att han ska svärta ner sin insats med att filma där"

Jag var ju i Gävle i går och hade tänkt lägga ut en länk till de texter jag skrev för Expressens papperstidning men det verkar, återigen, inte som de tänker lägga ut dem så ni får dem här i stället (plus lite bonussnack).


(Foto Hamid Shokatyan/jarnkaminerna.se)



GÄVLE

Djurgårdens Jimmie Ölvestad gick hårt på mål.

Då flög Brynäsmålvakten Jacob Markström runt ett par varv i luften så att publiken drog efter andan.

– Han är jätteduktig. Spelar fantastiskt. Gör några riktigt bra räddningar och vinner matchen åt dem. Synd bara att han ska svärta ner sin insats med att filma där, säger Djurgårdsmålvakten Stefan Ridderwall till Expressen.


Det var bara 1.28 kvar till full tid när det small nere vid Brynäsmålet.

Jimmie Ölvestad visades ut för interference på Markström.

Löjligt tyckte Djurgårdstränaren Hardy Nilsson:


– Vi fick se en dubbel mollbergare där på slutet. Det har vi sett honom göra förr, säger Nilsson och syftar på JVM-finalen mot Kanada för två år sedan.


Och får medhåll av Djurgårdens målvakt:


– Jimmie nuddar inte ens kroppen och som han (Markström) ramlar, det är ju inte ens fysiskt möjligt. Han gör en piruett eller något. Det ser så ut i alla fall, säger Stefan Ridderwall till Expressen.


Filmar han?

– Äh men det blir ju att han förstärker situationen när han ligger kvar på isen efteråt också. Då tror man ju att han håller på att dö. Men så där hade jag nog också gjort, man gör det som är bäst för laget, för att göra något bra av situationen.


När Expressen berättar för Markström att han anses ha filmat skakar han bara på huvudet.


– Jag bryr mig inte. Vad reportrar skriver eller vad andra tränare och spelar säger. Jag bryr mig inte alls om vad som skrivs och sägs faktiskt, säger han till Expressen.


Hardy Nilson gav en pik om JVM för två år sedan också?

– Men jag bryr mig faktiskt inte.


Hur upplever du situationen?

– De har tagit målvakten och har tom bur. Jag har pucken och ska skjuta iväg den. Står på ett ben och är inte alls beredd på att han kommer där och har redan dålig balans eftersom jag står på ett ben. Då kommer han (Ölvestad) och stöter till mig, säger Markström.


Som recenserar dagens insats som:

– Helt okej. Men jag släppte ju ett mål.


Du räddar ju Brynäs?

– Absolut inte, hela laget gör en otrolig laginsats. De flesta skotten kommer utifrån och med fri sikt, det är bara tacka vårat suveräna försvar för att de underlättar för mig på ett bra sätt.

EXPRESSEN/ MARIE HALLMAN


FAKTA

* Djurgården plockar målvakten för att sätta extra press i slutminuterna.

* Brynäskeepern Jacob Markström fångar upp en puck som studsar från sargen och ska precis skjuta pucken mot det öppna målet.

* Med 1.28 kvar kommer Jimmie Ölvestad in från vänsterkanten i full fart, går hårt på mål för att sno pucken av Markström.

* Brynäsmålvakten flyger då bakåt och snurrar något varv i luften samtidigt som båda spelarnas klubbor flyger all världens väg.

* Brynäsbacken Nicklas Andersén kastar sig på Ölvestad, fler spelare ansluter och ett litet kort gruff uppstår.

* Markström ligger under tiden kvar på isen, reser sig sedan medan Ölvestad får två plus två minuter i utvisningsbåset för interference respektive roughing.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tja Marie, Tack för en bra blogg.
SKulle du kunna höra med Järlan om det är aktuellt med något nyförvärv innan sista januari?

Svempa sa...

Apropå målvakter är det nu klart att jättesållet Markindapark byter allsvensk klubb. Han blev ju petad i Örebro av Lubos Pisar för att han var så pissdålig. Örebro skickade hem honom till dif som inte ville ha tillbaka eländet. I stället lånar dif ut honom till Mora. Väldigt märklig inlåning av Mora - har de inte sett hur praktusel han varit i Örebro? Men antagligen lär han bara bli backup där till Lasse Johansson och därmed blir det inte många matcher. Känns som om Markindapark lär ha svårt att hitta en ny elitklubb till nästa säsong med tanke på hans klena säsong. Känns enormt kraftigt överskattad och han hade tydligen bara enorm flax och ett bra försvar framför sig i Almtuna. Man såg ju i JVM hur usel han var när han stod där. Han fick ett skott mot sig mot Lettland - och släppte in det.