fredag 15 januari 2010

Österberg " Jag blundade och sköt, ha, ha"

Segermålet och tangerat personligt målrekord.

AIK fick en oväntad matchhjälte nere i Borås.

– Ja man är ju inte känd som målspruta direkt, ha, ha säger Mikael Österberg med ett hjärtligt skratt.


Han gjorde första målet mot Troja-Ljungby den 30 september.

Säsongens andra dröjde till i kväll, då ”Öset” satte 2-1 mot Borås och därmed fixade tre poäng och ett kliv upp till andraplatsen för AIK med bara 1.05 kvar att spela av ordinarie tid:


– Mina mål är lätträknade, ha, ha men jag är ju inte i AIK för att göra mål utan tvärtom för att se till att vi inte släpper in några. Så mitt huvudmål är att hålla rent bakåt men visst var det kul att göra mål ändå, säger Österberg glatt och fortsätter:


– Borås är svårspelade borta. De spelar en fartfylld hockey, går till anfall med många spelare hela tiden. Det är ingen hockey som tränarna tycker är bra men publiken gillar det. Det är målchanser hela tiden, deras sätt att spela är att chocka motståndarna genom att anfall med mycket folk. Men det gör det bra, det är tillfälligheter som avgör men är man inne i ett stim som vi, så brukar det går bra, he, he.


Hur såg din ”tillfällighet” ut då?

– Mitt mål menar du, ha, ha, nä men vi spelar fyra mot fyra. Vi fick mycket isytor, sedan så fick vi ner pucken i anfallszon, vi kände att nu går vi för tre poäng. Jag gick mot målet, Liwing som är andraback gick ner djupt också och passade in framför mål, sedan var det bara att styra in pucken mellan benen på målvakten, he, he.


”Bara” styra in? Låter väldigt enkelt det där?

– Ja, men om jag gör mål så brukar det inte vara så snyggt, jag blundade och sköt, säger Österberg och skrattar hjärtligt lite till.


Men det där låter ju snyggt?!

– Nja, jag stöter eller styr väl in pucken mot målet och hoppas på det bästa, mer är det inte med det, he, he.


Mikael Österbergs andra mål för säsongen innebär att han redan nu tangerat sitt personliga målrekord då det aldrig blivit fler än två mål från honom. Och med tanke på att det är 17 matcher kvar finns ju läge att slå rekordet genom att dunka in mål nummer tre:


– Ja, precis, ha, ha. Visst vore det roligt att göra tre. Det är ju några matcher kvar så vi får se om man kan blunda in en puck till.


Blunda? Jag har för mig att Liwing brukar säga att han blundar och skjuter han med?

– Ja, det är bäst så när man inte är målgörare, ha, ha, ha. Försöker jag sikta så går det åt helvete. Då är det bättre att börja blunda och skjuta.


Vad sa de andra när det var du som avgjorde?

– De tyckte att det var roligt. Det är ett jäkla skönt gäng det här, så de skrattade och log bara. Jag var lite överlycklig över att få göra mål som att vi tar tre viktiga poäng och så tror jag de andra känner också. Det spelar inte så stor roll vem som gör målet, det viktiga är att vi får med oss tre viktiga poäng därifrån. Att få göra målet var mer en bonus.


Jag kan tänka mig att de tyckte det var lite extra kul, för din skull:

– Det är inte omöjligt, man fick både en och två klappar på benskydden, ha, ha.


Jonas Liwing fick målet först i statistiken…

– Fick han?


Ja, men det ändrades så han kanske inte ens vet om det?

– Äh han blev nog precis lika glad som jag när vi får in andra pucken. Det var ett jäkla viktigt mål och som matcherna gick i dag så gick vi ju upp på andra plats (med bättre målskillnad än trean Växjö). Det är jävligt skönt nu när vi har seriefinal mot Leksand på tisdag.


Känslan att ligga tvåa nu, om än i en väldigt jämn tabelltopp?

– Det är kul. Det känns som vi haft våran dipp nu. Då när vi var som sämst, femma, sexa så var det mycket snack om ekonomi, många som ifrågasatte om vi hade ett bra nog lag men vi slöt oss samman och visade att vi är ett starkt och bra lag och att vi hör hemma i toppen. Så det känns jäkligt bra.


Ditt segermål kom ju med bara 1.05 kvar att spela. Hur nära var det att Borås snodde er på poäng där?

– Ja, ha, ha, det var ju chanser åt båda hållen. Matchen hade kunnat sluta 5-5 nästan om man ser till chanserna men det var två bra målvakter som gör en jäkligt bra match. Och man får väl säga att våran Heino vann eftersom han bara släppte in ett mål, säger Österberg och fortsätter:


– De hade ju något friläge där på slutet också men det hade vi med. Det var så mycket farliga målchanser åt båda håll. Det blir ju så när man när det är sån hawaiihockey som man kallar det när det svänger fram och tillbaka som det gjorde idag, säger Österberg.


Som fick vikariera som center senast på Hovet när AIK slog Bofors i onsdags.

Det verkar ha gett blodad måltand?

– Ja, ha, ha, precis! Då har man lärt sig något, he, he. Nä men vi hade haft lite skador och sjukdomar och då hade jag ett snack med tränarna som ville att jag skulle prova att spela center. Det gick väl okej… jag var väl lite defensiv om man säger så, ha, ha. Men det var roligt, jag blev en erfarenhet rikare, säger AIK:s matchhjälte som nu ser fram emot en supermatch på tisdag mot publikmagneten Leksand.


– Det ska bli jävligt kul! Det brukar bli det när det är fullt, det blir en jäkla press och det är kul för både oss spelare och publiken, jag tror det blir folkfest, det är härligt, avslutar Österberg.

5 kommentarer:

Hans sa...

Skön intervju så här sent en fredagskväll efter några glas vin. Du är en klippa Marie! Tack.

Hans sa...

Jo just det. Öset - nu gör du ta me tusan mål på tisdag också. Vi vill se ett REKORD!! ;)

Marie Hallman sa...

Hans: Tack själv för att du läser en sen fredagskväll :) Öset är riktigt rolig, jag hoppas det märktes.

Anonym sa...

Marie är.................BÄST !

Marie Hallman sa...

Anonym: Tack, det värmde :D Men jag har ju bäst läsare också! :)