tisdag 26 januari 2010

Nichlas Falk: "Jag vill vara kvar här"


(Nichlas Falk, snart 700 matcher i DIF. Och han spelar gärna många fler. Foto Marie Hallman)

Det blev en galet rolig och fartfylld match att se på när Djurgården spelade 3-3 mot HV71 på Hovet.

Inga döminuter här inte.

Men Nichlas Falk var inte nöjd med Djurgårdens insats i första ändå:


– Nä det var det var dött i båset, dött på isen, inga känslor någonstans. Inget drag i laget. Det har man inte råd med mot lag som HV, det var därför det såg ut som det gjorde. Vi kommer igen till slut men det är inte bra att det tar en hel period att vakna och komma igen.


Skällde Hardy Nilsson ut er inför andra?

– Skällde gjorde han väl inte men han var arg.


Det sägs att Hardy skäller på laget efter varje match, att han inte är nöjd även om ni vinner. Stämmer det?

– Det beror väl på sättet som vi har spelat. Om han inte är nöjd så får man höra det. Är han inte nöjd med sättet som vi vinner på så får han ut det. Om han inte är nöjd med vårt spel så är det för att det går att förbättra det, så det tycker jag är en styrka, säger Nichlas Falk.


Djurgårdsveteranen spelar ömsom center, ömsom back.

De senaste matcherna har han hopppat in som back istället för Marcus Ragnarsson.


Men hur är det att alternera mellan back och center hela tiden?

– Det är skitkul. Båda är en väldig utmaning. Nu är Ragge borta men jag tror inte jag får vara kvar på hans plats så länge till...


Är det svårt att ställa om mellan back och center hela tiden?

– Inte speciellt men ibland går man som back över lite till centerrollen, vilket inte är så bra för då står man upp på fel ställen - ibland. Som tur var har de andra sett att jag har ställt upp som center istället för back och räddat mig, he, he.


Flytten till backposition har dragit ner på den egna poängproduktionen.

Kvällens 3-3 mål var det blott andra för säsongen.


– Men jag tar de mål jag får, ha, ha.


Ragnarsson som du ”vikkar” för nu har fyra mål?

– Jo men jag gör en massa mål – på träningen, ha, ha. Nä men jag har ju några matcher kvar på säsongen att komma ikapp...


Beskriv målet då?

– Jag tror vi hamnade i någon slags numerärt överläge, deras back ska tackla mig men ramlar och jag får fri gata mot mål. Otto (Kristofer Ottosson) ser mig och ger mig pucken, jag sprätter upp den.


Matchen mot Rögle på lördag blir Nichlas Falks 700.e (om nu inget hinner hända innan dess.)


– Det är stort så klart. Jag är den första i Djurgården som gör det (når 700). Det ska bli häftigt. Jag hoppas att det blir en bra match och en rolig inramning.


Är du stolt?

– Ja, självklart. Har man spelat 700 matcher i samma lag så har man gjort något rätt i alla fall.

Mot HV71 fick Falk ta en tur till utvisningsbåset för tripping, samtidigt som domaren tog ut den HV-forwarden Teemu Laine för diving.


Tycker du att det var en diving?

– Jag vet inte.


Men det var ju du som trippade honom?

– Nej det var inte jag, det var Andreas Holmqvist.


Fast det var du som fick ta den utvisningen?

– Ja, jag vet, men jag försökte bara sträcka mig och hindra honom så att han inte skulle ta sig in framför målet. Men jag tycker det är lite märkligt. Antingen tar man väl för tripping eller så tar man för diving Att ta båda samtidigt känns ju konstigt men de tyckte väl att han förstärkte situationen eller något.


När ni satt utvisningsbåset, samtidigt, så såg det ut som om ni hade en diskussion där ute också?

– Nej, det var bara jag som var lite nyfiken för att jag märkte att något hade hänt. Så jag frågade vad som hade hänt, Petrasek sa att någon hade slängt en flaska på honom. Så det var inget mellan oss, inte alls, säger Falk.

Som var med senast Djurgården tog SM-guld och det med Hardy Nilsson.


Skillnaden på Djurgården förr och nu?

– Vi har ett bra drag i laget, ställer hårda krav på varandra. Vi är absolut inte nöjda när vi ligger under med 0-2 för vi vet ju hur bra vi är när vi gör det vi ska göra. Vi försöker ställa upp för varandra och alla försöker bidra med sitt.


Djurgården och Nichlas Falk har inte börjat diskutera ett nytt kontrakt än men Falk vet vad han vill.

– Jag vill vara kvar här. Hockey är det roligaste jag vet. Så det vill jag.

2 kommentarer:

Danne sa...

Falk kommer att hyllas kungligt på Lördag...700 matcher i en och samma klubb är stort i vilken klubb som helst, och ännu större i DIF. Skönt att han får jubilera i en Lördagsmatch på hemma plan, JK är matchvärd. Jävlar va det ska sjungas om Falken. Ska kolla spelbolagen om man kan spela på vem som blir matchenslirare i den matchen.

Tack Marie

Marie Hallman sa...

Danne: Ja tur att det är hemmamatch! Borde kunna bli bra drag. Han är skönt avslappnad vid sidan av isen men ändå väldig fokuserad på uppgiften när det väl gäller. Skön människa. Tack själv Danne! :)