tisdag 19 januari 2010

Gynge: "Lägga en straff på Hovet? Det tackar man för"


(Foto Marie Hallman)


Han satte straffen som gav en poäng mot Leksand borta i november.

Hemma på Hovet fick Richard Gynge återigen lägga en straff.

Den här gången gav det alla tre poängen:


– De sa bara att jag skulle lägga straffen. Det tackar man inte nej till, ha, ha skrattar poängkungen.

Den var Timo Leinonen som vaktade målet i Leksand i höstas. När masarna kom till Hovet på tisdagen, stod Joakim Eriksson inte för Leksand heller.

Fast han (Eriksson) stod ju bredvid och tittade på då ( i Leksand...)



Borde ha varit fördel för honom alltså?

– ja, eller så blev han rädd. Det var ett riktigt bra skott, han kanske blev rädd?, ha, ha, skrattar Gynge med ett skratt och en stor glimt i ögat.


Det var en bra match, vi spelar bra. Och Heino (Lindberg, målvakten) gör en jättebra match längst bak. Vi vet att de vill snurra och ha mycket puck. Vi ville hålla de på utsidan och få de att skjuta färre skott, vi lyckas bra med båda grejerna fakiskt.


Berätta om straffen som gav 2-1 och visade sig bli matchavgörande?

– Jag bestämde mig tidigt vad jag skulle göra, när de sa att jag skulle få lägga den, ha, ha sedan var det bara att blunda och köra...


En patenterad variant?

– Nej men deras keeper har plocken i andra handen, är vänsterhänt tror jag man säger. Det är lite ovanligt. Jag bestämde mig för att skjuta på stöten , det gick ju bra, ha ha. De flesta målvakterna brukar ha svårt just där. Det är små marginaler men i dag var de på min sida.


Känslan när pucken satt i mål och du åkte jublande, med armarna i vädret för att fira med de andra i laget?

– Jätteskönt! Det är fantastiskt att få lägga en straff och så sätta den inför en så fantastisk publik som det var också.


Beskriv känslan att spela inför (nästan) fullt hus och slå Leksand på det?

– Fantastiskt! Det är bara att lyfta på hatten, det var kul att de ville komma hit och stötta oss. Allt blir så mycket roligare då, det är lättare att tända till. Man blir jätteladdad och med publiken i ryggen så blir det som en extraspelare på isen. Det är verkligen så.


Ni har varit nervösa tidigare den här säsongen i de matcher där det varit lite mer publik än till vardags. Men nu såg det säkert ut?!

– Ja men det (lugna och säkra) ska vi vara också. Vi ska inte bli nervösa. Det är så här som vi ska spela.


Fyra pinna bara upp till Leksand nu?

– Kul! Jag har inte så jättebra koll på tabellen men det är kul.


Kan ni gå om dem också?

– Ja absolut. Vi har ett riktigt bra lag och riktigt bra målvakter. Nu är vi med vid topp tre och tanken är att gå direktplatserna. Vi håller väl fast vid det, he, he avslutar Gynge.

Inga kommentarer: