måndag 21 december 2009

Patrick Yetman: "I´m very excited!"


SSK ligger sist. Och har sju raka matcher med förlust.

Det avskräckte inte SSK:s nye forward från att skriva på:

- Nej, varför skulle jag bli avskräckt av det? säger Patrick Yetman.


Det är en glad och öppen kanadensare som svarar i telefonen på måndagskvällen. Och en spelare som tycker att han har hittat rätt.


Men varför SSK?

- Well... jag ville komma tillbaka till elitserien och SSK gav mig möjligheten att göra det, så det ska bli jättekul att få den chansen. Im very excited!, säger han med ett skratt.


Yetman har bara spelat åtta matcher den här säsongen, med Västerås.


Varför det inte blivit fler?

- En bra fråga men jag är jättetacksam över de matcher jag fick där. Jag behövde komma igång och skrev ett korttidskontrakt, det är inte alla klubbar som vill ta såna kontrakt. Men jag ville komma tillbaka och komma igång och spela, så det var bra för mig att jag fick en chans där. Sedan gick det ju bra också, så jag är väldigt tacksam mot Västerås för det, säger Yetman.


Som inledde säsongen på egen hand:

- Jag tränade på egen hand då, körde en del med några lokala lag i St Johns area (hemma i Kanada), körde en del med vänner och en del helt själv. Så jag var mycket på isen även om jag inte blev några matcher, så jag är glad att jag fick de här matcherna i Västerås

Varför väntade du så länge då?

- Nä men jag ville kolla runt vad det fanns för möjligheter och jag tror att många spelare haft det tufft den här säsongen att hitta klubbar som passar de, så kan det bli ibland, säger den nye SSK-forwarden..


Staden Södertälje har han ingen koll på alls.


Han har visserligen mött SSK med Modo men:

- Då flög vi in, spelade match och flög direkt hem. Så jag har tyvärr ingen koll alls på staden, ha, ha.


SSK har han däremot koll på.

- Ja, jag har följt elitserien hela säsongen, bland annat på nätet, kollat tabeller och så. Jag är inte så jättebra på svenska men en del har jag lyckats klura ut genom att titta på nätet ändå, så jag vet hur det har gått för dem. Och var SSK ligger men det är en jämn serie, då är det tufft.


Men sist i tabellen, sju raka torsk. Det var inget som fick dig att tveka?

- Nej, nej. Absolut inte. Varför skulle jag bli avskräckt av det???? Som import så är det ju så också att lagen bara får ha två icke EU spelare, då finns det inte så många platser öppna. Så jag är jättetacksam att jag får komma dit. Det finns inget som avskräcker där alls, säger Yetman på bred dialekt.


Det låter lite som en sydstatskille men det är ju precis tvärtom då Yetman är från norra Kanada, från New Foundland.

- Ja, ha, ha, vi har en speciell dialekt där, ha, ha. Så jag pratar betydligt snabbare än de söderut, he, he, säger Patrick Yetman med ett skratt.


Men tillbaka till hockeyn. Patrick Yetman gjorde 30 poäng (11+19) på 35 matcher i grundserien samt fyra poäng (1+3) på fyra matcher i slutspelet för Modo säsongen 07/08.
Förra säsongen blev det 25 poäng (10+15) på 36 matcher för Modo.
Under sin åtta matcher korta sejour i Västerås har han tre mål och sex assist, det vill säga nio poäng på åtta matcher.

Och det är just mål och assist som Patrick Yetman hoppas kunna tillföra till SSK.
- Yeah, jag är en offensiv spelare, gillar att vara där framme och hoppas kunna hjälpa laget genom att göra mål, vara ett offensivt hot mot motståndarna och ge positiv energi till laget. Och göra allt jag kan för att hjälpa killarna (i SSK) att vinna matcher.

Du är känd som en sniper, föredrar du att stå där och hugga eller kan du tänka dig att jobba mycket hemåt också?

- Hm, ha, ha. Jo... Det är svårt att beskriva sig själv ... men jag gillar att göra mål, tycker jag är en bra framspelare också och vill bidra med så mycket som möjligt. Och göra allt för att göra så många mål jag bara kan så det går bra för laget.


Patrick Yetman bor ju passande nog i Västerås, något stenkast från Södertälje....
Tanken är att han ska åka med Peter Popovic till Scaniarinken i morgon och förhoppningsvis köra sin första träning med laget där.

- Men händer något på vägen dit, så vet ni varför, jag åker ju med coachen, avslutar han med ännu ett skratt...

Tanken är sedan att hitta ett boende i Södertälje.
Men först gäller det att alla papper blir klara trots att det snart är julafton. Alla underskrifter är fixade och klara, hinner papprena bara passera alla steg på vägen som måste passeras kommer han stå på isen mot Skellefteå på annandagen.

4 kommentarer:

Sven D. sa...

Hej Marie!
Ja, det är ju bara att hoppas att PY tillför den energi som behövs i laget. Hur är det med YL, är han spelklar efter sin hjärnskakning?

Nu önskar jag dig en God Jul!

Marie Hallman sa...

Hej Sven: Sorry!!! Men jag glömde fråga Kilström om det.
Lehoux alltså!!!
Jag är lite osäker på Yetman om jag ska vara ärlig. Å andra sidan...varför inte testa. Ge killen en chans men förhoppningsvis levererar han bättre än Bicek som var kalas så länge det var provspel och sedan tyvärr har tappat rejält.

Anonym sa...

Hej Marie!
Tänkte bara säga att du gör ett riktigt bra jobb. Jätteskönt att alltid få läsa så snabba/aktuella intervjuer! speciellt om tälyeah ;)

TACK

Marie Hallman sa...

Anonym: TACK för de orden, de värmde :D Tack för att du läser bloggen också!!