tisdag 15 december 2009

Marie möter: Henrik Karlsson


(Tumbakillen Henrik Karlsson, 26, har gjort en kometkarriär de två senaste åren. FOTO Marie Hallman)



Toppmålvakt i elitserien, uttagen i Tre Kronor, kontrakterad av NHL-laget San José. Livet leker för Henrik Karlsson. Men han glömmer aldrig var han kommer ifrån.

–Moderklubben är IFK Tumba, men det står alltid Bajen. Det är jag jäkligt irriterad på, säger Färjestadsmålvakten.


Av någon anledning står det som sagt Hammarby som moderklubb i alla papper och på alla statistiksidor som finns. Men frågar man Henrik själv är det ingen tvekan:


–Nä moderklubben är ju Tumba. Jag var ju i Tumba tills jag var 14 år någonting, spelade där i åtta år ute på Röstuhage. Jag var mycket på uterinken där, eller egentligen hela tiden, alla vintrar, säger Tumbasonen Henrik Karlsson, 26.


Den gamla uterinken är ersatt av ishallar nu, men förr då spelare som Henrik Karlsson och Fredrik Bremberg för många år sedan tränade där var det betydligt mer spartanskt än i dag.


Spelarna bytte om i en lång trälänga uppe på en höjd och fick sedan runda en fotbollsplan och knalla med hela utrustningen på runt 300 meter för att komma till Rinken.


(FOTO Marie Hallman)


Det gjorde Henrik Karlsson och de andra kidsen så gärna:


–Det var jäkligt mycket hockey då. Och jag tror att man ska leka och ha kul, man kommer ingen vart ändå om man föräldrar som bara vill pressa en. Det gäller att ha kul. Jag tränade på Röstuhage med mitt lag, sedan var det spontanträningar med kompisarna och brorsorna på lov och allmänhetens också och så, säger Karlsson och fortsätter:


–Jag spelade mycket tennis också och fotboll på somrarna men det var alltid hockey som var... jag var kär i hockey redan då. När jag var liten var det bara hockey som gällde. De fick släpa mig av isen. Och när jag inte spelade själv så kollade jag mycket på min brorsa, Rickard Karlsson som är fyra år äldre, när han spelade, kollade på hans matcher och så.


Spelade du inte med dem då?

– Jo, när jag blev lite äldre, 13, 14, 15 någonting. Jag är längre än han också, säger den 198 centimeter långe Färjestadsmålvakten med ett skratt och drar handen genom håret.


Att han skulle bli målvakt var givet. För Henrik Karlsson fanns inget annat:

– Jag har varit målvakt ändå sedan jag var 5-6 år och växte upp där i radhusområdet. Vi körde mycket landhockey också och jag har alltid gillat att slänga mig och kravla omkring på marken, ha, ha.


Och stå i vägen för små hårda saker?

– Ja precis, ha, ha.


(Tre Kronorträning i Segeltorp. FOTO Marie Hallman)


Att han är envis och gillar att träna är förstås några saker som tagit honom dit han är idag.Men han lyckades vara rätt man på rätt plats också under ett par turbulenta säsonger.


Vintern 2008 jobbade han på en skola som elevassistent, samtidigt som han spelade i det Hammarby som präglades av kaos och ekonomiskt katastrof. Men Malmö fick upp ögonen för honom och värvade den långe målvakten precis före transferfönstret stängdes sista januari 2008.


Ett år senare och en bra höst i Malmö senare, var det just Skånelagets tur att brottas med kaos och ekonomiskt ras. Malmö släppte alla spelare och Karlsson gick vidare till SSK precis före transferfönstret stängde sista januari 2009.


Där gjorde han ny succé, spelade till sig rollen som förstespade och såg till att SSK överlevde allsvenskan. Det ledde i sin tur till ett kontrakt med regerande mästarna Färjestad och ett fint kontrakt med NHL-klubben San José som lät honom stanna kvar i Karlstad den här säsongen.


Känns som väldigt skilda världar på ditt liv i Bajen och Malmö jämfört med livet i Karlstad?

– Jo det är det ju, det har gått ganska fort härifrån. Men jag försöker att jobba på liksom, det har givit resultat, säger Henrik Karlsson och ler.


På isen har han:

– Blivit bättre på slutet. Jag har utvecklats ganska mycket, har gått framåt mycket de senaste åren och de senaste månaderna.


(FOTO Marie Hallman)


Färjestad har Erik Ashoka Granqvist som målvaktstränare. Han är lite speciell eller hur?

– Ja, ha, ha, Erik är en härlig person, som är härlig att ha omkring sig, ger mycket energi. Det är så härligt att få jobba med honom för han har ett sånt jävla engagemang och brinner för det här så mycket. Han vill verkligen att man ska utvecklas. Och Han vill utveckla sig själv också. Det är ge och ta, han kräver mycket på träningarna men sedan är han ganska avslappnad på sidan av isen i stället.


Det sägs att alla målvakter som Färjestad vill ha får frågan om de vill och orkar träna mycket extra. Och att säger man nej så tar de någon annan. Stämmer det?

– Nja, jag vet inte men jag gillar att träna så för mig har det bara varit kanon. Jag har bra fokus på isen, försöker ge hundra på varje puck.


(FOTO Marie Hallman)

Vad har du lärt dig i Färjestad?

– Jag har utvecklats och blivit bredare i mitt spel. Jag får in mer Henrik i målet. Jag har varit lång och smal i målet förr, nu har jag blivit lite bredare. Sedan jobbar jag hårt på det som var okej när jag kom också för at bli bättre och utvecklas hela tiden.


Vad kan du bli bättre på då?

–Allting egentligen! Jag vill bli ännu bättre på allt.


Om du skulle säga på en skala 1-100 var du är nu, var är du då?

– Hm jag tror jag har jättemycket var att utveckla så jag är på 60 procent av min kapacitet. Eller 65 kanske. Eller nej. 70. Jag är på 70 procent av min fulla kapacitet.


Om du jämför då? Kaoset i Bajen och Malmö vs superorganisationen Färjestad? Måste vara väldigt lyxigt liv nu?

– Ja, men det blir vardag av allting ju. Fast Färjestad har en fantastisk organisation. Allt är på plats, anläggningen är fantastisk. Allt finns. Man kan inte ha det bättre än man har i Färjestad. När man har det så, så får man ju självklart bättre förutsättningar att utvecklas också. Det går inte att jämföra med Bajen och Malmö, det säger sig självt.


(FOTO Marie Hallman)


Lärde du dig något av kaoset i Bajen och Malmö?

–Ja, att inte ta något för givet. Det är kanske inget bra svar så men jag härdades lite där i de miljöerna. Jag har tagit mig fram den långa vägen och tagit chansen okej när jag har fått den. Det är en tuff bransch med många duktiga målvakter nu som slåss om att få jobb. Om man har tur och får en chans så gäller det att ta den direkt, för den kanske bara kommer en gång. Om ens det...


Var du nära att ge upp i Hammarby?

–Nej, jag tycker det gick okej. Jag kände dessutom hela sista året att det fanns lite intresse från andra klubbar. Det var bara att kämpa på, jag visste at det fanns lite intressen från andra klubbar. Sedan blev det ju Malmö, gick okej där, och jag fick chansen att spela med SSK i kvalserien. Och kvalserien är ett bra test för en målvakt, för att se om man kan hjälpa sitt lag att hålla sig kvar. Och det gjorde jag, så det blev bra ändå, he, he.


Och så ett kontrakt med San José på det. Men hade du inte tjänat mer om du hade väntat, fortsatt spelat bra och på så visa hade trissat upp priset?

–Äh men det har jag inget att vinna på. Jag har bara att vinna på att jag skrev på för dem. Om det nu blir en NHL-flytt sedan så... då har jag redan avverkat mitt rookieår. Det året räknas bort, det är den stora vinsten för mig, säger Färjestadsmålvakten och fortsätter:


– Men allt det där är inget jag tänker på. Jag blev mest jätteglad. Det är jättehäftigt att de tror på en och vill signa en. Men sedan har jag en jätterolig och spännande säsong här (i Färjestad) just nu. Så det andra är inget jag tänker på, säger Henrik Karlsson med ett stort leende.


Att han kom med i Tre Kronor var:

–Inget jag hade förväntat mig, så det var bara jättekul.



(Även en stjärna får putta sitt eget mål... FOTO Marie Hallman)


Du har ju haft en del skador. Blev du förvånad att du ändå var aktuell, med tanke på skadorna menar jag.

–Nja, jo, jag började säsongen bra men sedan var jag borta i sex veckor och efter det har det gått okej. Så lite förvånad var jag. Men mest är det fantastiskt kul.


Så kul att du sa ja tack innan han ens hunnit säga, ”hej det är Bengt-Åke?”

– Ungefär så, ha, ha, skrattar Karlsson.


Inte så konstigt då när han får ägna sig åt sporten han varit kär i sedan liten och det på högsta nivå.

– Ja, det har alltid varit kul med hockey. Fantastiskt kul att man får hålla på med det som proffs också. Det får man försöka påminna sig själv om ibland, att det är en helt annan grej än att gå upp klockan sju och gå slita som målare eller plåtslagare som farsan. Jag har det ganska bra ändå, avslutar Henrik Karlsson.


(FOTO Marie Hallman)


Channel One Cup spelas torsdag, lördag och söndag.

Så här ser Tre Kronors spelschema ut:

Torsdag: Ryssland – Sverige, SVT 1, kl 17.55

Lördag: Sverige-Tjeckien, SVT 1, kl 15.55

Söndag: Sverige-Finland, SVT 1 , kl 15.55

Inga kommentarer: