lördag 28 november 2009

"Plötsligt hade vi två mål upp" SSK-tränaren Peter Popovic om 1-5 förlusten i Karlstad

SSK inledde fint mot Färjestad men lagom till andra tog Färjestad över och sedan var matchen körd.

Jag fick tag på SSK: tränaren Peter Popovic i bussen på väg hem från Karlstad. Han analyserar matchen så här:


– Vi gör en bra första, riktigt bra, har bra fart, sätter press på dem högt och får 1-0 tidigt (genom Per Hallin). I andra tycker jag väl att vi inte skapar något samtidigt som de gör två mål. Jag tycker inte att vi blir passiva men det kanske vi blir ändå eftersom de vänder på steken, sedan när vi ska jaga i fatt eller jaga, vi har bara ett mål upp så gör de 3-1 i stort sett i första bytet i tredje. Det var tungt.


Gick luften ur där?


– Nja, luften gick väl inte ur oss så men det blev så mycket svårare. Vi går ut med ett mål upp så plötsligt är vi två mål efter. Sedan gnuggar vi på, plockar målvakten men det går inte.


Varför inte?


– Jag har faktiskt inget bra svar på det, kan inte sätta fingret på det, har ingen bra anledning.


Det har varit lite upp och ner i resultaten. Kollar man de nio senaste så är det varannan förlust och varannan vinst eller oavgjord (Förlust på övertid, vinst, förlust, vinst på övertid, förlust, oavgjord, förlust, vinst, förlust).


– Ja, det är sant, det är något vi har att jobba på. Att bli mer stabila, mer jämna, mer konsekventa.


Hur jobbar man på det, går det att göra något på träning eller bli det mer under matcherna?


– Det blir väl mer under match. Det är svårt att träna på det fast man får försöka jobba med det under matchliknande situationer på träningarna också. Se till att man är mer noggrann, mer rejält, bättre förberedd och så ta med sig det ut i matcherna sedan.


Topi Jaakola gjorde säsongsdebut efter sin långa rehab av en blodpropp i armen. Han spelade i 19 minuter och en sekund. Mycket för att vara debut mitt under säsong?


– Jo men jag tycker att Topi gjord det bra. Vi funderade ända fram till matchen hur vi skulle göra och tanken var inte att han skulle spela fullt ut utan att han skulle dela på en plats med Blaz (Gregorc) men det slutade med att han spelade så bra att han fick spela hela matchen.


Men det är mycket istid! Att han orkade?


– Ja men han hade fart och sedan var han väl taggad efter all väntan på att få spela. Det är finsk sisu i den killen, he, he, säger Peter Popovic.


Men om Topi Jaakola nu är tillbaka så försvann istället backkollegan Fredrik Svensson under matchen med en ny skada.


– Han fick en smäll på knäet, gjorde några byten till efter det men det slutade med att han var tvungen att kliva av. Vi får se om det blir spel för honom på måndag eller inte, avslutar Peter Popovic.

2 kommentarer:

Sven D. sa...

Hej Marie!
Vad gör ni, när jag loggar in på "hockeymedmariehallman" ser sidorna olika ut, och det har varit väldigt "segt" sista veckorna!? I segheten har det ändå varit lätt att skriva, men detta tycker jag är krångligt!

Mot FBK, kändes det bra i början, men sedan fick det stå en photad Sterner vid stolpen och raka pucken i mål!!!!

Nä, nu tar vi miljonspelarna från Götet, de som enligt en journalist spelade toppmöte i veckan mot HV, då är det väl bottenmöte mot oss!!! För så många poäng skiljer det inte!

Marie Hallman sa...

Hej Sven!
Jag har valt att "peka om" domännamnet till min gamla sajt, den jag hade i somras.

Jag har ju varit i tre månader på Hockey24, nu har de gjort om sin sajt, den kom utan förvarning upp i helgen. Det ställde till en hel del trassel, bland annat tekniskt. Ber om ursäkt för det.

Finns en del saker som jag inte varit nöjd med på Hockey24 så jag överväger just nu att sluta skriva där, det är därför det är två sajter nu.

Jag vet att det är krångligt att det nu finns två sajter men jag lägger in samma inlägg på båda så klickar du på www.hockeymedmariehallman.se så missar du inget :)

Ber om ursäkt för allt strul men om några dagar ska det vara lite bättre hoppas jag.

Bra tänkt där om Frölunda :) Helt rätt!