söndag 29 november 2009

"Jag blev lite överraskad" (AIK-forwarden Christian Sandberg efter 3-4 förlusten mot Sundsvall på straffar)

Han inledde med säsongens kanske snabbaste mål och avslutade med matchstraff.

Bortamatchen mot Sundsvall blev händelserik för AIK-forwarden Christian Sandberg.

Och matchstraffet har han svår att förstå:


– Det var inget slagsmål utan bara en tackling, sedan låg han kvar på isen. Jag fick matchstraff, han reste på sig och spelade i bytet efter och avgjorde i straffarna. Det är inte så jävla roligt att få matchstraff ändå men… vad ska man göra? Det är domarna som bestämmer, säger Sandberg.


Som gjorde matchens första mål efter bara tio sekunder.


Ditt snabbaste i karriären?


Inte omöjligt, det kan det nog vara. Jag kan inte komma på något som jag har gjort snabbare i alla fall. Jag blev lite överraskad, ha, ha. Men det väl då målen går in – då när man inte håller på och tänker.


Beskriv det, det kan ju inte ha varit på nedsläpp för Fredrik Carlsson tekar ju inte?


– Nä, jag vann första tekningen, la bak den till (Jonas) Liwing, sedan gick den upp till Fredrik som la upp pucken till mig. Det var en fin passning av honom, sedan gick jag igenom deras zon och smackade upp pucken. Den satt i krysset, he, he, säger Sandberg.


AIK ångade på och ledde halvvägs in i matchen med 3-1 efter mål av Fredrik Korduner (2-1) och Daniel Bång i shorthand (3-1).


Men Sundsvall gick i fatt, reducerade några minuter efter Bångs mål och kvitterade halvvägs in i tredje. Samt vann sedan i straffläggningen där det bara var Jon Palmebjörk som fick in sin straff.


– Vi hade definitivt spelet. Sedan fick vi ganska många utvisningar emot oss, slarvar i många lägen och borde i det stora hela ha vunnit, för vi hade några riktigt vassa chanser som vi borde ha gjort mål på. Sedan gjorde de några slumpmål, men det är väl det som är charmen, hur surt det än är att förlora så här.


Var det några bra lägen i sudden?


– Jag var i omklädningsrummet då så jag vet inte, men jag hörde att vi hade några lägen.


Du är besviken antar jag?


– Ja, visst fan är man det. Det känns ju när vi hade ledningen och tappar den, det hade varit lite plåster på såren om vi hade vunnit i sudden eller på straffar åtminstone, en poäng är vi inte nöjda med. Och det hade varit skönt med tre pinnar borta mot Sundsvall, det är en svår match. De är rätt bra hemma, så det hade varit skönt att åka därifrån med tre poäng.


Nu blev det som sagt bara en pinne men den räckte för att AIK skulle kliva upp på den tredje direktkvalplatsen till kvalserien, på samma poäng som Malmö men med bättre målskillnad.


– Ja, det är roligt, säger Sandberg.


Nu gäller det ”bara” att hänga kvar där…?


– Ja, ha, ha och det är klart att vi vill göra det men det är väldigt många matcher kvar. Vi har ju två viktiga på rad mot Malmö snart till exempel (8 december i Malmö, 13 december på Hovet). Vi måste fortsätta spela vårt spel och göra det vi är kvar på, gör vi det så kommer vi stanna där uppe det är jag övertygad om, avslutar Christian Sandberg.

AIK spelar nästa match hemma, mot Mora, på onsdag. Det går att boka biljett här. (Länken är ett samarbete med Ticnet & Tradedoubler)

Inga kommentarer: