måndag 13 juli 2009

Andreas Engvist om Montrealkontraktet: "Coolt att få spela för en av the original six"

Djurgårdsforwarden Andreas Engqvist, 21, är hemma i Sverige igen efter sin resa till Montreal. Och det med ett färskt treårskontrakt med den klassiska klubben i fickan.
Det är ett treårskontrakt men innebär också att han lånas ut av Montreal och stannar kvar i Djurgården den här säsongen och alltså sedan drar över om ett år.

Någon kanske undrar hur han kan skriva kontrakt med ett NHL-lag samtidigt som han hade tre år kvar på kontraktet med DIF men "Ante" hade en NHL-klausul i sitt kontrakt som gjorde det möjligt.

Han har ingen bra koll själv på om DIF får pengar för de två åren som Andreas nu kommer att spela i Montreal istället för i Djurgården men det var ett snack mellan klubbarna som sedan kom överens, berättar Engqvist när jag ringde upp honom nu på måndagskvällen.

Och att det blev ett år till i Djurgården, dvs kommande säsong, var ett krav från Andreas Engqvist egen sida:
- Jo men så har jag känt hela tiden, att jag vill spela ett år till i elitserien.

Varför?
- För att jag känner att jag inte hann bli färdig förra säsongen med tanke på skadan och allt. (Han bröt handen efter 31 matcher, maries anm). Jag missade ju halva året förra säsongen pga den där skadan och ville helst ha en hel bra säsong i mig innan jag åker över. Sedan så var de (Montreal) intresserade nu också. Jag känner väl att eftersom jag är inte kan bli draftad längre så var det här kanske sista chansen (att få ett NHL-kontrakt).

Men så gammal är du ju inte (21 år)?
- Nä men jag kan inte bli draftad längre (pga åldern) utan var ju free agent nu. Och sedan är ju Montreal en av de klassiska klubbarna i NHL. Det blir häftigt att spela där.

Din favvoklubb i NHL?
- Njae... nä jag har ingen favorit där. Jag har bara hållit på Djurgården hela tiden. Men Montreal är lite speciellt. Det är coolt att få spela i en av de där klubbarna som är med i "the original six". Det är lite annorlunda, lite speciellt så det känns bra.

Det här att du stannar en säsong och sedan åker. Finns det något som kan ändra på det så att du blir kvar mer än en säsong (utöver den kommande)?
- Jag vet inte men det är väl sagt så att jag spelar en säsong till med Djurgården sedan får man se men jag åker mest troligt över sedan. Och tar man sig inte in i NHL direkt så kör jag hellre i AHL och kämpar där än åker hem. Har man skrivit på så är det klart att man ska göra ett försök att klara det. Och får man spela i AHL så gör man ju allt där för att spela i NHL.

Du vill inte ge upp?
- Nä, jag har ju haft som dröm att först spela i Djurgården och sedan i NHL och sedan när jag åker över (om ett år, maries anm) så kör jag på det.

Du det blev lite ståhej här hemma när du åkte till Montreals conditioningcamp?
- Jo.... jag kände väl på mig att det skulle komma fram men det är trots allt en bra chans för mig och ett av kraven var att få vara kvar i Djurgården ett år till och det fick jag så det blev ju bra.

Hur var det att vara med på deras conditioningcamp?
- Det var kul och så var det nyttigt för framtiden. Vi körde både fys och is och så fick jag träffa de andra som slåss om de här nhl platserna, alla de andra unga killarna så jag lärde mig mycket. Och det var bra för min kommande säsong här hemma också. Jag missade ju så mycket av förra säsongen, så det var bra att få köra lite nu på sommaren också. Få lite is. Nu är jag riktigt taggad inför upptakten här hemma.

Är det något du måste i ditt spel i vinter för att det ska gå bra därborta om ett år?
- Äh jag vet inte, man måste så klart utvecklas i allt. Men det gäller ju även den här säsongen. Att jag måste bli bättre. Men annars så... vi körde en internmatch där borta och den gick bra.

Gjorde du mål?
- Ja men inte det avgörande, det var något någonstans i mitten, ha, ha.

Okej, tre veckor kvar till ispremiären, vad tänker du inför säsongen som kommer med Djurgården?
- Att det känns lovande och att det var skönt att Mackan (Marcus Nilson)blev kvar.

Men ni har ett tufft tapp i Linkan (Fredrik Bremberg)?
- Jo men det gäller att vi andra tar lite mer ansvar och producerar också. Vi får försöka så gott vi kan. Det blir svårt, han är ju en av de absolut bästa i elitserien så det är inget snack om att vi kommer att sakna honom. Men vi får göra vårt för att ta ansvar och producera också, det är bara försöka göra det nu, avslutar Andreas Engqvist.

4 kommentarer:

Peter sa...

Kul för Andreas det är han mer än väl värd!

DIF kämpar i botten men likväl så tar NHL våra spelare säsong efter säsong det känns så djävulskt fel, det känns som det bara drabbas oss bottenlag men inte "topplagen" jag vet att det inte är så riktigt men man kan få den känslan ibland det drabbas alltid värst för den fattige.

Marie Hallman sa...

Peter: Ja kul för Andreas men det är ju själva fan att DIF och de övriga svenska lagen får så dåligt betalt för de spelare som de tar fram och som sedan hamnar i NHL. Skit faktiskt. Och nu när det inte finns något NHL avtal så kan ju NHLklubbarna plocka som de vill eftersom i stort sett alla spelare har NHL-outs i sina kontrakt. Tröttsamt. Jag tycker de ska skriva ett avtal någon gång så det åtminstone kommer in lite kulor för de spelare som drar.

-daniel sa...

Håller helt & hållet med, detta genomsyrar hela Elitserien och alla lag. Riktigt tråkigt, dels att talangerna försvinner (kul som fan för dem men inte lika roligt för oss på hemmaplan)men sen att lagen inte får några pengar alls vid en övergång.

Ett kontrakt behövs, minst sagt.

Marie Hallman sa...

Daniel: Ja det suger, hade det funnits ett NHLavtal förra säsongen så hade tex DIF fått åtminstone sju mille för spelarna som skrev på för NHL-klubbar. Nu fick man.... noll kronor. Öken.